Film

Stemningsrapport fra krisetider

Skadeskutte sjeler finner hverandre i det prisbelønte dramaet som utspiller seg på Island rett før finanskrisen i 2008.

Dagsavisen anmelder

4

DRAMA

«Life in a Fishbowl»

Regi: Baldvin Zophoniasson

Island, 2014

Det er sannelig ikke så greit å være menneske, særlig ikke i nedgangstider. Det prisbelønte dramaet «Life in a Fishbowl» ble en stor kassasuksess i hjemlandet, der den sanket så godt som alle statuettene under Islands motsvarighet til Oscar-gallaen – inklusive beste film, regi og hovedrolleinnehavere. Den var dessuten Islands offisielle (ekte) Oscar-bidrag i kategorien beste fremmedspråklige film, og plugget seg inn i tidsånden i et land som fortsatt er preget av krisestemning. «Life in a Fishbowl» utspiller seg stort sett på Island, i tida rett før finanskrisen i 2008. Den 26-årige alenemoren Eik (Hera Hillmar) klarer ikke å livnære seg som barnehagetante, så hun prøver å fylle hullet i bankkontoen som prostituert. Heller det enn å tigge de velstående foreldrene om penger. Flere ganger i uka overlates den åtteårige datteren til en barnevakt, mens mamma drar på ekstrajobben noen timer. Offisielt som servitrise på en kafé, mens hun i virkeligheten brukes som sexleketøy av velstående, slibrige gubber.

I likhet med mange i sin situasjon har hun en fortid med misbruk, og vi får vage hint om en pedofil bestefar som voldtok henne i barndommen. Under en fuktig kveld på den lokale ølbula blir Eik kjent med den skjeggete alkoholikeren Mori (Thorsteinn Bachmann), som har lusket rundt barnehagen forslått og sørpe full. Det kan først se ut om Eik dras inn i nok en overgrepssituasjon, men viser seg at Mori i bedre tider var en feiret forfatter før personlige demoner og alkoholisme tok styringen. En harmløs bamse som drikker for å glemme opprivende traumer. Flere tilbakeblikk gir oss glimt av Moris tragiske forhistorie (som danner grunnlaget for hans nye, selvbiografiske comeback-roman), og årsakene til at han endte opp i rennesteinen. Parallelt blir vi kjent med den tidligere fotballstjernen Solvi (Thor Kristjasson).

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

En filmstjernekjekk familiemann med vakker kone og ung datter, som etter en idrettsskade har begynt på ny jobb som finanstopp i et firma der alt dreier seg om fasadebygging, griskhet og statussymboler. Solvi vikles etter hvert perifert inn i livet til Eik og Mori og er muligens den beste representanten for hva som gikk galt på Island, men hans moralske forfall er dessverre den minst interessante delen av «Life in a Fishbowl», som blåser opp spilletiden til godt over to timer. Filmen hadde trolig ha fungert hvis man hadde redigert ned sidehistorien om Solvis familieliv, og heller behold fokuset på vennskapet som utvikler seg mellom Eik og forfatteren Mori. Begge virkelig sterkt spilt av respektive «Da Vinci’s Demons»-kjenningen Hera Hillmar og Thorsteinn Bachmann. To skadeskutte sjeler som finner hverandre, mens de prøver å forsone seg med en vond fortid. En bra metafor for krisetidene i seg selv.