Film

Sjangerøvelse med spenst

Noomi Rapace bærer hele sju roller i norske Tommy Wirkolas mørke og actionmettede framtidsfabel.

Dagsavisen anmelder

4

THRILLER

«What Happened To Monday»

Regi: Tommy Wirkola

Am. 2017

HAUGESUND (Dagsavisen): Når vi kommer til år 2073 er kloden så overbefolket at det innføres fødselsbegrensing til ett barn per familie. Eventuelle søsken fratvinges foreldrene og fryses ned i påvente av bedre tider. Det er anslaget i Tommy Wirkolas science fiction-thriller «What Happened To Monday», om sju søstre som bestefaren (Willem Dafoe) har holdt skjult for myndighetenes mektige kontrollbyrå ledet av den ærgjerrige Nicolette Cayman (Glenn Close).

De er identiske syvlinger som bærer navn etter ukens alle dager, og alle spilles de av Noomi Rapace. For å skjule sin identitet lever de i voksen alder et intrikat liv hvor de skifter på å gå ut fra leiligheten og deler en jobb der ingen mistenker at det er hele syv personer som deler på søstrenes offentlige identitet, Karen Settman. Det vil si, helt til Monday en dag ikke kommer hjem slik hun pleier. Når Tuesday dagen etter får oppgaven med å undersøke søsterens forsvinning, starter en actionmettet katt og mus-jakt på henne og de øvrige søstrene i en aksjon ledet av en skruppeløs agent spilt av norske Christian Rubeck. Han og Pål Sverre Hagen utgjør to norske «bad guys» på en sterk rolleliste hvor Noomi Rapace på imponerende vis veksler mellom sine sju roller, utseendemessig like men med ulike personligheter og varierende stil samt erfaring når det kommer til overlevelsesinstinkt.

Tommy Wirkola har kommet langt siden «Kill Buljo» og «Død snø»-filmene, og fortsetter her sitt internasjonale løp som startet med «Hansel & Gretel». Fortsatt er det sjangerfilm, og b-filmpreget brukes som et bevisst virkemiddel i en historie som tross kjente biroller bæres av Noomi Rapace. Henne i sju roller, ofte i en og samme scene, lugger litt til å begynne med, men snart skjules dette av filmens energi og Rapaces nyanserte spill mot «seg selv» i ulike varianter, der Wirkola heller ikke kan dy seg for et par referanser til Rapaces mest kjente rolle, som Lisbeth Salander i «Millennium»-filmene.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Filmens alvorlige apokalyptiske klangbunn og det fascinerende scenariet med sju ganger Rapace, flater likevel litt ut idet filmen støpes som en tradisjonell thriller som skildrer et kappløp mellom de gode og onde kreftene i et samfunn på randen av stupet. Den nokså forutsigbare historien går seg litt bort etter hvert som den ene søsteren etter den andre får testet overlevelsesevnen, og de små tilløpene til beksvart humor og lek med de dystre framtidselementene som særlig kommer til syne i filmens første del, skulle vi gjerne sett mer av. I helheten får dermed også Dafoe og Close for lite å spille på. Men action- og nærkampscenene imponerer koreografisk, den regleinspirerte spenningskurven holder og Wirkola lykkes med å bygge et unikt univers ut fra premisset om sju identiske søstre som kjemper for livet i en virkelighetstro framtid.

Filmen er ute på Netflix i England og USA. Norsk kinopremiere 8. september.

Les også: Klar for kampen om Narvik