Annonse
I «In Between» møter vi tre frigjorte, palestinske kvinner som bor i Israel. Deres ønske om å leve moderne liv blir møtt med samfunnets krav til konservatisme.

Filmfest med to festivaler

Arabiske filmdager og Eurodok byr på 50 filmer tilsammen.

Annonse
Filmer

 

At de to filmfestivalene går samtidig, må påska ta skylda for, sier kommunikasjons- og markedssjef i Film fra Sør, Ida Johannessen. Film fra Sør står bak Arabiske filmdager, som i år arrangeres for sjuende gang.

– Disse festivalene bruker aldri å kræsje, men det skjedde altså i år, på grunn av påska. Vi har snakket med Eurodok om dette, og blitt enige om at programmene supplerer hverandre såpass godt at vi heller fokuserer på det store filmmangfoldet denne perioden. Så disse dagene blir oslofolk grådig bortskjemt med både fiksjons- og dokumentarfilmer, ler Johannessen.

I noen tilfeller blir det dobbelt opp med filmer. Et par av dokumentarfilmene som vises under Eurodok, vises også under Arabiske filmdager, nemlig «Nowhere to Hide» og «69 minutter av 86 dager». Det kan bare være en fordel, mener Johannessen.

– Salene bruker å bli rimelig fulle under Arabiske filmdager, mange får ikke sett alt de ønsker, fordi mye er utsolgt. Så det er bare positivt at publikum denne gangen får en ekstra mulighet.

Kommentar: Det utfyllende verdensbildet (Mode Steinkjer)

Mange kvinner

Prosjektleder for Arabiske filmdager, Gjermund Granlund, sier årets festival utmerker seg med mange kvinner både foran og bak kamera.

– Vi ser at over 45 av prosent av filmene enten har kvinnelig regissør eller hovedrolleinnehaver.

Om dette er begynnelsen på en trend, er han ikke like sikker på.

– Det er vanskelig å si. Men på filmfestivaler ser vi at det er veldig mange ekstremt dyktige kvinnelige regissører, og jeg regner med at det inspirer en ny generasjon med kvinnelige regissører. Vi ser at mange av filmene har sterke og uavhengige kvinner som kan slå fra seg og selv velger hvordan de ønsker å bli presentert.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Spenstige filmer

I løpet av festivalens fire dager kan publikum få med seg 24 filmer. De er nøye plukket ut blant et stort antall filmer.

– Vi går på festival og ser mye film. I forkant at festivalen har vi sikkert sett 150 filmer. Vi har destillert det ned og tatt det beste. Det lages mye film i Midtøsten, men det er ikke alt som holder like høy kvalitet – derfor velger vi å ha et mindre utvalg og i stedet vise det aller beste av det som lages.

Granlund vil særlig trekke fram den palestinske filmen «In Between».

– Den handler om tre palestinske kvinner som bor i Israel. Deres modernitet og ønske om å leve på lik linje med andre, blir møtt med samfunnets krav til konservatisme. Filmen har en tung og viktig tematikk, som den behandler på en slagkraftig og spenstig måte. Filmen er viktig, men ikke selvhøytidelig. Den er rett og slett en veldig bra film fra Midtøsten som også tar opp et viktig tema.

Les også: Bivirkninger: «Plutselig død»

Egyptisk komedie

Granlund anbefaler også den egyptiske filmen «Ali, the Goat and Ibrahim».

– På 60-tallet var Egypt det fjerde største filmlandet i verden. De har fortsatt en stor filmproduksjon, selv om produksjonen har gått ned og mange av filmene som slippes gjennom av regimet er ganske like. Stort sett er det slapstick beregnet på et lokalt publikum. «Ali, the Goat and Ibrahim» skiller seg ut, sier prosjektlederen.

Ifølge Granlund er dette noe så sjeldent som en uavhengig egyptisk film som også er veldig morsom.

– Mange av de uavhengige filmene er så kjedelig og nitriste at man knapt orker å se dem. Dette er derimot en film som har noe lett, lystig og morsomt over seg. Det er en road movie med underlige karakterer, den er ikke politisk, ikke selvhøytidelig, bare veldig morsom og underfundig.

Bredere utvalg

Granlund anbefaler publikum å benytte anledningen til å få med seg andre filmer på kino enn det man ellers gjør.

– Dessverre er det få av disse filmene som blir satt opp på kino, selv om de turnerer internasjonale filmfestivaler og gjør det godt. Mange av disse filmene kunne fortjent en bredere distribusjon. Filmen «Clash» er laget av samme regissør som laget «678 Kairo», og åpnet Un Certain Regard i Cannes. Likevel har den gått rett på DVD her hjemme.

Under Arabiske filmdager kan du også møte flere regissører. Blant annet kommer regissøren av «Clash», Mohamed Diab og regissøren av «Min arabiske vår», Mohamed Ben Attia.

 

Annonse