Film

En gullpalme blant lave sko

Sent i morgen kveld blir det klart om Joachim Triers film «Louder Than Bombs» har overbevist gullpalmejuryen i Cannes. I så fall vil det være en sensasjon.

Bilde 1 av 2

CANNES (Dagsavisen): Når den britiske Shakespeare-filmatiseringen «Macbeth» vises i morges, er 2015-årgangen av filmfestivalen i Cannes over etter 12 dager med film fra hele verden. «Macbeth» med Michael Fassbender i tittelrollen og Marion Cotillard som Lady Macbeth, utvider favorittsjiktet til Gullpalmen, som er den gjeveste festivalprisen en filmskaper kan få. Joachim Triers «Louder Than Bombs» faller nok utenfor den lille gruppen av filmer det blir snakket mest og høyest om her nede på Croisetten. Dagsavisen anmeldte «Louder Than Bombs» til karakter fem etter den offisielle visningen, som den første norske filmen i hovedkonkurransen på 36 år. Men filmens kompleksitet vil ikke appellere til alle, heller ikke innad i juryen ledet av de amerikanske Coen-brødrene. Likevel viser den generelt høye kvaliteten på filmene også i år hvilken utrolig bragd det er av Trier å bli innlemmet i dette selskapet. Og hvem vet, mindre priser som manus eller regi kan være innen rekkevidde for regissøren som festivalen selv har lagt sin elsk på, og som garantert blir invitert tilbake neste gang anledningen byr seg.

LES DAGSAVISENS ANMELDELSE HER: Lar mørket senke seg

Favoritten i konkurransen nå ved festivalslutt er fortsatt «Carol», Todd Haynes solide og visuelt sterke drama om lesbisk kjærlighet i brytningsårene i 1950-tallets USA. Cate Blanchett og Rooney Mara er blendende i rollene, og i særdeleshet Blanchett blir førstekandidat til skuespillerpris nå i Cannes og garantert senere når Oscar-sirkuset starter. Den andre filmen som har hatt favorittstempel festivalen gjennom, er ungarske «Saul Fia» («Son of Saul») av Lazlo Nemes. Den har verken lys eller håp i seg, et konsentrasjonsleirdrama som på rystende vis evner å gå bak statistikken i nazistenes dødsleire ved å fokusere på en jødes kamp for å redde liket av sønnen fra krematoriet. Skal man tippe utfallet, går Gullpalmen til «Carol» mens «Saul Fia» får regi eller juryens sølvpris Grand Prix.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Den voksne kontingenten av asiatiske filmer i hovedprogrammet dette året toppes nå av 82-årige Hou Hsiao-Hsien fra Vietnam. Hans film «The Assassin» er et martial arts-drama satt til 800-tallets Kina, om en kvinnelig leiemorder. Her finnes både snikende tigere og flygende drager, men laget på en helt unik måte gjennom dvelende, sanselige farger og bilder som antyder dype lag i fortellingen. Stilen om ikke historien, kan overbevise juryen et år da flere av forhåndsfavorittene ikke har levert maksimalt. En som likevel gjør det, er Jacques Audiard, som etter «Profeten» og «Rust og bein» ankom Cannes med et tamilsk flyktningdrama som på kjent Audiard-vis utforsker samfunnets iboende råskap. Få regner den som en opplagt Gullpalme-kandidat, men den legger seg pent i et uoversiktlig sjikt av sterke utfordrere. De fremste blant dem er Denis Villeneuves tunge thriller «Sicario» fra det mexicanske grenselandet, Yorgos Lanthimos herlig absurde visjon over temaet ensomhet med «The Lobster», Michel Francos «Chronic» som omhandler pleie ved livets slutt, og også den eventyrlige «Tale Of Tales» av Matteo Garrone.

LES OGSÅ: Joachim Trier i bestefars fotspor

Hva så med Paolo Sorrentino? Han ble som kjent snytt for Gullpalmen for «Den store skjønnheten», og har nå gitt oss «Youth». Filmen om to eldre menn på et kurhotell i de sveitsiske alpene, der de må forholde seg til at det meste av livets gleder ligger bak dem, har fantastiske enkeltscener som får tankene til å streife Roy Andersson, men helheten blir for løs til at filmen virkelig griper. Samtidig overgår britiske Michael Caine seg selv i rollen som den gamle dirigenten Fred, og er i en alder av 82 storfavoritt til skuespillerpris.

Ingen av de to kvinnelige regissørene i konkurransen har vinnermuligheter i toppsjiktet. Det viser at festivalen, som opp gjennom historien har delt ut Gullpalmen kun en gang til en kvinne (Jane Campion for «Piano»), har langt igjen når det gjelder å løfte kvinnelige filmskapere ut av blindsonen. I år gjorde Cannes et poeng ut av sitt særlige fokus på kvinner i film, både gjennom seminarer og ved å la Emmanuelle Bercots uglamorøse samtidsdrama «La Tête Haut» bli åpningsfilmen. Det er åpenbart ikke nok. I sterk kontrast til alle gode intensjoner må Cannes-ledelsen nå gå spissrotgang ved festivalens slutt etter ukens såkalte «heelgate». Skandalen i år ble altså festivalens egen holdning til hvordan den mener kvinner skal ta seg ut på festival gjennom at vaktene nektet kvinner i flate sko og lave hæler adgang til den røde løperen og gallavisningene. Så gjenstår det å se om Cate Blanchett kommer lavhælt på scenen for å motta skuespillerpalmen.

LES OGSÅ: Viser sin nye film for kvinner

Mer fra Dagsavisen