Film

De gamle ble yngst

Det ble italienske Paolo Sorrentinos store kveld. Hans film «Youth» med Sir Michael Caine I hovedrollen fikk hele tre priser under utdelingen av European Film Award, inkludert beste film.

BERLIN (Dagsavisen): Smarte slips, lange kjoler og enda lengre taler om viktigheten av et sterkt kulturelt og demokratisk samhold i ly av terror og finansiell krise skulle prege en prisutdeling som ble kringkastet til en rekke europeiske land. Amy Winehouse-filmen «Amy» vant som ventet dokumentarprisen, Christoph Waltz flørtet med fotografene «Tarantino-style» og showet var selvsagt som alltid altfor langt, men situasjonen på kontinentet ga utdelingen av European Film Award (EFA) i år et tyngre preg av alvor enn tidligere. Anslaget var Charlie Chaplins monolog om fred og samhold fra «Diktatoren», mens musikken var hentet fra gamle, nå ødelagte syriske inskripsjoner av den tidligste musikken som noensinne er nedtegnet, rettere sagt hugget i stein.

Den store skjønnheten

Appeller ble holdt for den ukrainske filmskaperen Oleg Sentsov, som nylig fikk en dom på 20 års fengsel etter den russiske terrorismeparagrafen til tross for at han etter alle solemerker kun er skyldig i å kritisere russiske styresmakter. Men applausen var det først og fremst tilstedeværende filmskapere som fikk, og blant de som kunne sole seg ekstra i glansen var Sir Michael Caine, Charlotte Rampling, den svenske regissøren Roy Andersson som var nominert til en hel kvartett priser og ikke minst «Den store skjønnheten»-regissør Paolo Sorrentino, som kunne innkassere hele to priser på egen hånd, beste regi og beste film for hans nye «Youth», mens Caine fikk skuespillerprisen for innsatsen i samme film. Dermed er det også sagt at «Youth» ikke handler utelukkende om ungdom, snarere om aldrende menns lengsel etter ungdom. Caine spiller sammen med Harvey Keitel lengselen ut i fullt monn på en kuranstalt i alpene, i regi av Sorrentino. Dermed slo han storfavoritt Roy Andersson, som måtte ta til takke med prisen for beste europeiske komedie.

– Det var meningen fra begynnelsen at «En due satt på en gren og funderte over tilværelsen» skulle være en komedie, derfor er jeg særlig glad for denne prisen, sa Andersson da han mottok prisen.

Sjokkskadet

Den europeiske filmprisen ble i år delt ut for 28. gang, stemt fram av over 3.000 medlemmer av det Europeiske filmakademiet som ledes av den tyske regissøren Wim Wenders. Mens det amerikanske tilsvaret Oscar er langt mer glamorøst og stjernespekket, setter European Film Award filmene, filmskaperne og de europeiske skuespillerne i sentrum. En EFA-pris henger høyt, selv om den ikke har samme gjennomslagskraft som de amerikanske statuettene. Likevel var det ingen tvil om at Michael Caine følte seg verdsatt som en av Europas «grand old men» da han måtte innta podiet to ganger.

– På 50 år har jeg aldri fått en pris i Europa, og nå får jeg to priser på en og samme kveld, sa Michael Caine lettere påtatt sjokkskadet da han mottok skuespillerprisen bare minutter etter at han fikk Det Europeiske Filmakademiets ærespris.

Han var ikke alene om å få ærespris. Charlotte Rampling og Christoph Waltz fikk også priser for sin innsats innen filmen og for europeisk film spesielt.

Charlotte Rampling

– Europeisk film trenger all den støtten den kan få for øyeblikket. Det er klart at jeg setter pris på å bli hyllet av europeiske kolleger, kunne Charlotte Rampling fortelle Dagsavisen i forkant av utdelingen av Den europeiske filmprisen. Etter kveldens lengste stående ovasjon og Francois Ozon som overraskende prisutdeler, snakket hun om drømmene hun bar på da hun startet karrieren på 1960-tallet krysset kanalen og ville bli europeisk snarere enn kun britisk. Med filmer laget i Frankrike, Italia, Danmark og andre steder, er hun selve arketypen på den europiske filmarbeideren og skuespilleren, hun som Dirk Bogarde ga kallenavnet «The Look». I likhet med Michael Caine kunne heller ikke hun nøye seg med en pris. Hun vant prisen som beste skuespiller for rollen i filmen «45 Years», en storfavoritt foran Oscar og julefilm på kino i Norge før det igjen.

Ingen norske

Blant en lang rekke nominasjoner i alle slags kategorier ble filmadelen fra denne siden av Atlanteren fortjent satt på pidestall. Når Michael Caine fikk filmakademiets ærespris fra akademiets leder Wim Wenders, var han åpenbart rørt, og minnet forsamlingen om at han har vært nominert til Oscar fire ganger uten å få prisen.  «Du sitter i salen som nominert og klapper begeistret for at noen andre vinner. Denne er for karrieren og for livet», kunne Caine kvittere med. Andre filmskapere har livet foran seg, og noen av dem har laget film med norske penger som en del av produksjonspakken. Men både islandske «Rams» og Joshua Oppenheimers dokumentarfilm «The Look Of Innocens», oppfølgeren til «The Act Of Killing», begge med norske produsenter, måtte lørdag kveld gå tomhendte hjem fra utdelingen i Haus Der Berliner Festspiele. Ingen norske filmer var nominert i utgangspunktet, selv om Joachim Triers «Louder Than Bombs» og Liv Ullmanns «Miss Julie» var inne på den tidlige langlisten før nominasjonene ble offentliggjort.

Vinnerne av EFA (i utvalg)

Beste Europeiske film: «Youth», Paolo Sorrentino

Beste kvinnelige skuespiller: Charlotte Rampling for «45 Years»

Beste mannlige skuespiller: Michael Caine for «Youth»

Beste regi: Paolo Sorrentino, «Youth»

Folkets pris: Marshland, regi: Alberto Rodríguez

Europeiske komedie: «En due satt på en gren og funderte over tilværelsen», regi: Roy Andersson

Beste dokumentar: «Amy», regi: Asif Kapadia

European Discovery: «Mustang», regi: Deniz Gamze Erguven

Eurpopeiske animasjonsfilm: «Song Of The Sea», regi: Tomm Moore

Beste manus: Yorgos Lanthimos og Efthimis Filippou for «The Lobster»

Mer fra Dagsavisen