Kultur

Feministisk apokalypse fra Hval

I dag starter Jenny Hval sin USA-turné med popstjernen St. Vincent. Samtidig annonserer hun apokalyptisk nytt album.

Bilde 1 av 2

– Jeg ville utforske jentenes apokalypse. Å utforske er også feministisk. Feminisme trenger ikke være bare debattutspill, sier Jenny Hval om sitt kommende album «Apocalypse, girl».

Før helgen slapp hun en trailer for albumet, med detaljer om utgivelsen 9. juni, og annonserte en forestilling ved samme navn på teaterscenen Black Box i Oslo. Så dro hun av sted til Amerika, for en større turne gjennom USA og Canada, med turnéstart i dag. Her er Hval oppvarmingsartist for St. Vincent og Perfume Genius, begge blant fjorårets mest kritikerroste artister.

– Det betyr veldig mye for meg å være med på denne turnéen, sier Hval.

– Jeg er glad i å møte nye artister og spille for mange mennesker. Og jeg har store ambisjoner. Musikken jeg lager er vanskelig å selge, men lett å gi bort. Sett det på en stor scene, så fungerer det, det vet jeg, sier Jenny Hval.

I januar ble hun tildelt Spellemannprisen i åpen klasse for duoplata «Meshes of Voice» med Susanna Wallumrød, og de to opptrer sammen på sommerens Kongsbergjazz.

Støyprodusent

Hval har gitt ut fire album siden debuten i 2006, til voksende internasjonal anerkjennelse. For sitt forrige album «Innocence Is Kinky» ble hun nominert til fjorårets Nordic Music Prize. I fjor vår var hun på turne i USA og Storbritannia som oppvarmer for det innflytelsesrike bandet Swans, og trommeslageren fra Swans gjengjelder tjenesten med å spille på «Apocalypse, girl». Plata er produsert av støyartisten Lasse Marhaug.

– Lasse Marhaug er en uoppdaget juvel som popprodusent. Og jeg vil kalle det jeg driver med pop, sier Hval.

Startet med intervju

Samarbeidet startet med et intervju publisert i det ferske nummeret av Lasse Marhaugs musikkmagasin «Personal Best». Her snakker Marhaug og Hval blant mye annet om kjønnsorganer, avant garde-kunst og apokalypsen i metal-musikken.

– Lasse gjorde et intervju med meg for et års tid siden til sitt fantastiske «Personal Best»-magasin. Vi snakket masse sammen, særlig om film, og siden han var interessert i produksjon, spurte jeg spurte om han ville produsere platen min.

– «Apocalypse, girl» var først en låttittel, det ble mye endetidstematikk på plata. Lasse Marhaug kommer fra en oppvekst med mye metal og skrekkfilmer, men der apokalypsen ofte ender opp i sverdsvinging og fantasy-floskler der ingenting egentlig truer. Under innspillingen av plata så jeg Lars von Triers film «Melancholia», som var interessant fordi apokalypsen bare er der. Dermed så jeg for meg et univers med en feministisk apokalypse, forteller Hval.

Forestilling

I juni er det satt opp fire forestillinger med Jenny Hval og «Apocalypse, girl» på Black Box 4.–7. juni. Den amerikanske videokunstneren Zia Anger har regien. Hva dette blir, er fortsatt under arbeid:

– Da vi lagde plata, diskuterte om det var andre ting å gjøre ved utgivelsen enn å spille konserter og dra på Norgesturne. Så dukket forestilling på Black Box opp som en idé. Vi spurte om å få gjøre det og fikk ja. Men akkurat hva dette blir, det ser vi på i mai.

Mer fra Dagsavisen