Kultur

Fant ungdomskilden i musikken

50 år etter første forsøk på å bli popstjerne selv, er Steinar Fjeld blitt en av Norges mest suksessrike musikkforleggere. Med den helt unge musikken.

Bilde 1 av 2

De som har hørt på popmusikk en stund husker Steinar Fjeld som popsanger, både soloartist og i gruppa Septimus. Han var også evig ung programleder i «Ti i skuddet» og «Radio Radio». I sitt godt voksne liv har han jobbet som musikkforlegger. Siden han startet sitt eget Obel Publishing for to år siden har han rettigheter i sanger som er blitt landeplager med artister som Marcus & Martinus, Alan Walker, Staysman & Lazz og Morgan Sulele. Det er knapt noen som spiller inn mer penger enn disse i den nye hitkulturen i Norge i dag. Vederlagsbyrået TONO meldte i sommer at Fjelds Obel hadde åtte av de 50 mest strømmede låtene på Spotify.

Da han ble 64

– Mange vil påstå at jeg har hatt flaks. Jeg mener det må ha vært noe mer, siden jeg har vært forbundet med hitlåter i 50 år. Men jeg hadde ikke trodd det skulle gå så bra da jeg startet for meg selv, sier Fjeld,

Musikkforleggerne, også kjent som publishers, forvalter rettighetene til selve komposisjonene, i motsetning til plateselskapenes innspilte versjoner. Fjeld bestyrte i mange år den norske filialen av multinasjonale Warner Chappel.

– Vannskillet kom 12.12.2012. Da hadde Mats Lie Skåre laget låter som var nr. 1 på albumlista og nr. 2 på singellista i Japan. Jeg hørte ikke noe fra noen i Warner. Warner Chappel eies av en russisk milliardær. Jeg syntes ikke det jeg gjorde der var meningsfylt lenger. Da jeg ble 64 sluttet jeg, og startet for meg selv.

– When I’m 64 …

– Du ser poenget, men jeg tenkte ikke sånn da.

Norge og Japan

I Warner Chappel hadde Fjeld også kontrakt med låtskriverne Magnus Clausen (også kjent som Morgan Sulele) og Jesper Borgen, som fort ble noen av de mest etterspurte unge hitmakerne i landet. Suksess avler suksess, mener Steinar Fjeld, som gjennom disse kom i kontakt med Magnus Bertelsen og Erik Fjeld, som han fikk kontrakt med selv. Alle disse jobber nå i studio i filmparken på Jar, som er blitt en hitfabrikk de siste årene.

I tillegg til den store norske suksessen gjør Steinar Fjelds folk det bra i Asia, med en rekke gode listeplasseringer å vise til.

– Da platebransjen her bare gikk, ned, ned, og ned, reiste jeg til Asia for å finne andre markeder, forteller han.

Låtskriverne i stallen hans får ofte bestilling på låter med helt klare føringer på innholdet. Og overlater tekstene til lokale krefter. I et foredrag på Bylarm i år anbefalte Fjeld andre å prøve den asiatiske modellen. Uten å gi inntrykk av at det blir enkelt.

– Å gjøre det enkelt er som å gå inn på et reisebyrå og si du vil til «Syden». Hvis du vil noe mer må sette deg inn i dette, høre på japansk pop og finne ut hvordan den er. Alle firma som vil inn i et nytt marked gjør research for å finne ut om dette er noe for dem.

– På norske hender

Steinar Fjeld mener det er unødvendig at norske låtskrivere skal jobbe for store multinasjonale foretak.

– Fortsatt kommer utenlandske forlag og snapper opp norske talenter. Det store samtaleemnet i bransjen er å jobbe for at norske rettigheter blir på norske hender. Vi må få en mer proff norsk bransje i alle ledd. Ordninger der folk kan ta opp lån, uten å låne på sitt eget hus. Vi snakker med Innovasjon Norge og Kulturministeren om dette. Om å investere i framtida. Du kan jo prøve å gå til DNB og be om lån til å signere låtskrivere og si at «de sikkert kommer til å skrive noen hits etter hvert». Bankene vet ikke hva publishing er.

Da han ble 66

At man fortsatt driver med popmusikk etter 50 år ikke lenger helt uvanlig. Det bemerkelsesverdige er at Fjeld er blitt 66, og gjør som han vil, med den mest ungdommelige musikken.

– Jeg er så lei av folk som spiller ut «du er gammel»-kortet. Jeg er ikke dum, jeg vet det er ting jeg ikke kan gjøre lenger, men jeg kunne vært manager for en høydehopper selv om jeg ikke hopper 2,30 selv.

I årenes løp har Steinar Fjeld fått mye kritikk fra forståsegpåere som mener at det han driver med ikke er «ordentlig musikk».

– Jeg har stått opp og forsvart hitlåten. Jeg oppdaget Franklin og «Bombadilla Life», og solgte dem inn til Sony. Jeg skammer meg ikke over åtte uker på førsteplass på VG-lista. Jeg har alltid hørt på det som er «hot». Selv om noen har kalt meg en «infantil tulling».

Og likevel er Steinar Fjeld en av de svært få som kjente sin besøkelsestid, og så Arthur Lee og Love på Cruise i 1996?

– Det gjelder å like et bredt spekter av musikk. Men jeg har lært meg å kjenne igjen en hit i årenes løp.

Mer fra Dagsavisen