Bøker

Stramt og skarpt

Roy Jacobsens «Rigels øyne» er en intens og skarp fortelling om det norske fredsåret 1946, sett gjennom øynene til en ung kvinne på reise for å finne sin russiske kjæreste.

Dagsavisen anmelder

ROMAN

Roy Jacobsen

«Rigels øye»

Cappelen Damm

I Roy Jacobsens historie er det de vikende blikk og de mumlende svar som råder grunnen. Mange har hemmeligheter å verne, katastrofer å skjule, og historien er et fint litterært grep som viser fram et annet og kanskje sannere fedreland enn det heiaropende vi er blitt foret med gjennom årene.

Kvinnen er Ingrid Marie Barrøy, og hun bærer med seg sitt ti måneder gamle barn Kaja. Barnet som har russiske øyne etter faren Alexander, russeren som strandet på Barrøy i romanen «Hvitt hav». Med åpningsromanen «De usynlige» og høstens roman «Rigels øyne», er fortellingen om menneskene på Barrøy nå blitt en trilogi, en bevegende norsk beretning om utfordrende livsvilkår og mye livsmot. For Ingrid Barrøy har bestemt seg, hun skal finne sin russer. Hun legger ut fra øya med barn og koffert, det er sommer og fredsoptimisme.

Det skal ikke legges skjul på at man som leser får gnagsår av å lese denne romanen. Det traskes og vandres gjennom skogstier, på øde veier, over fjell og daler. Ingrid Barrøy er en askeladd i eventyret, frimodig og utholdende, med nisteskreppe og bleier i sekken, og en unge på magen. Kofferten måtte selges fordi den ble for uhåndterlig. Desssuten er hun hele veien avhengig av gode hjelpere, og mange av dem framstår med mye taushet, mistenksomhet og gnagende uvilje. Men barnet åpner for velviljen, og det blir som regel både mat og husly for vandreren Ingrid. Som det heter hos fortelleren: «-at reisen ikke bare hadde kommet i gang på grunn av henne, men heller ikke hadde latt seg gjennomføre uten henne, uten en unge å slepe på, den mest guddommelige av alle byrder».

Når den bortkomne russeren kommer på tale blir det straks et annet klima i samværet. Ingrid har med seg navn på mennesker og steder som bør ha kunnskap å dele med henne, kjenne til fluktruter og gjemmesteder. Men konfliktene og hendelsene fra de nære krigsårene sitter i, mange har mye å skjule. Ingrid fra Barrøy gir seg ikke, hun ender opp på en øde gård hos en mann som en lang periode gjemte russeren. Og hun forstår at hun må reise helt sør i landet, til Mysen, der det etter krigen ble opprettet en oppsamlingsleir for tidligere kirgsfanger, desertører og soldater. Og her skal Ingrid få noen flere svar på spørsmålene sine.

Den lange, oppslitende vandringen, reisen med buss og tog og tilfeldige hestekjerrer og møter med mennesker underveis er skrevet fram med Roy Jacobsens særdeles fine og knappe prosa. Her blir mennesker karakterisert på en sagalignende måte: «»Han slapp et sukk ned i duken..». Eller «Nå sto Ingrid foran ham med sin veldige mangel på noe fornuftig å si..» Taushet og mangel på ord, eller vilje til å bruke dem, er noe Roy Jacobsen er en mester i å spille på i denne romanen. Den puster hele veien gjennom en atmosfære av noe undertrykt og usagt. Det hersker ingen tvil om at noen nordmenn ville sett seg godt tjent med at krigen fortsatte en tid til. Her var atskillig samarbeid av ymse slag for å overleve og kanskje bli velholdt, mye mistenksomhet og mye angst for avsløringer. Roy Jacobsen spiller på sitt språklige register med finfølelse, og skaper denne tidsfølelsen som lar leseren ane noe av etterkrigens litt klamme klima. Særlig situasjonen nord i landet får noen skarpe understrekninger i Roy Jacobsens bok. Det er en prolog i romanen som bidrar med et dystert og trist apropos til romanens fortelling. Dette til tross må «Rigels øyne» sies å være en svært stram og velkomponert roman fra Roy Jacobsen.