Bøker

Skriver om journalist som jukser

– Dette må være de verste dagene i Daniel Butenschøns karriere. Og slik det ser ut nå: de siste dagene i hans karriere. Alt rakner, sier forfatter Birger Emanuelsen. Til høsten kommer ham med bok om en journalist som jukser.

– Dette må være de verste dagene i hans karriere. Og slik det ser ut nå: de siste dagene i hans karriere. Alt rakner. Sånt er aldri noe gøy å være vitne til, sier forfatter og tidligere journalist Birger Emanuelsen (33).

I slutten av august kommer han med sin andre roman, «Historien om et godt menneske». Den handler om en vellykket kulturjournalist som mister jobben på grunn av sitatfusk.

På søndag ble det avslørt at journalist Daniel Butenschøn i Dagens Næringsliv (DN) stjal sitater og historier fra den amerikanske journalisten David Sedaris, i lørdagens DN-reportasje «Klagemuren». Siden er det blitt avdekket en rekke andre eksempler på at Butenschøn har stjålet fra andres artikler. DNs sjefredaktør har gått ut med en omfattende beklagelse for sitatfusk. Butenschøn hadde tidligere i sommer sagt opp i DN for å gå over til en redaktørstilling i Tinius-stiftelsen, hovedeier i Schibsted-konsernet. I går trakk Butenschøn seg fra Tinius-stillingen.

LES OGSÅ: – Svekker journalistenes troverdighet

Du skal ikke lyve

Birger Emanuelsen jobbet selv i Dagens Næringslivs featureredaksjon i 2010, men understreker at han ikke jobbet sammen med Daniel Butenschøn.

– Jeg får en voldsom sympati for journalisten, selv om jeg ikke kjenner ham. Men det han har gjort, bryter mot regelen alle journalister må styre etter: Du skal ikke lyve for leseren. Som journalist er du en handelsreisende i integritet og troverdighet. Forsvinner det, forsvinner alt en journalist har å tilby som håndverker og arbeidstaker, sier Emanuelsen.

Selv har han jobbet som journalist i flere år mellom 2005-2010, i Adresseavisen, Dagbladet, og til slutt i DN, før han forlot journalistikken for godt:

– Jeg var aldri noen god journalist, sier han.

– Venner av meg som er gode journalister, har en forpliktelse til virkeligheten som ikke jeg klarte å holde. Som journalist må du ha en lojalitet til at faktiske hendelser er nok. For meg holdt ikke det. Jeg ville heller fortelle en god historie enn å rapportere virkeligheten.

Flytter hjem

Handlingen i Emanuelsens nye roman starter med at en suksessrik ung journalist flytter tilbake til fødebyen når han blir sagt opp, etter å fabrikkert sitater i et intervju med en forfatter.

– Min hovedperson begår sitatfusk, men først og fremst har han et dypt ønske om å ikke være journalist mer. Han intervjuer en poet som har skrevet dikt der verden fremstår klar, presis og sann. Men poeten blir pløsete muntlig, uklar i språket – slik jeg sikkert er i dette intervjuet. Min hovedperson synes ikke virkeligheten lever helt opp til forventningene, det blir ikke presist nok, sterkt nok, derfor redigerer han sannheten, sier Emanuelsen.

– Og det å redigere sin egen virkelighet er blitt en integrert del av alles tilværelse, for eksempel gjennom selvframstilling i Facebook og sosiale medier.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Forskjeller

11. august er han på Litteraturhuset i Oslo for å presentere «Historien om et godt menneske» i serien Snikkikk. Emanuelsen understreker at både boka hans og DN-saken berører sentrale spørsmål om forskjellen mellom journalistikk og skjønnlitteratur.

– Nå som dokumentarlitteraturen og skjønnlitteraturen nærmer seg hverandre, er det stadig viktigere å understreke den grunnleggende forskjellen. I mine skjønnlitterære bøker finnes det en sannhet, selv om jeg ikke hevder at dette er noe som har skjedd i virkeligheten. Journalistikken må alltid vise til noe som faktisk har hendt, understreker Emanuelsen.

På SMS etter intervjuet formulerer han det slik: «Skjønnlitteratur er noe som er sant, som ikke nødvendigvis har skjedd. Journalistikk er noe som har skjedd, men ikke nødvendigvis er sant.»

Forskjeller

Emanuelsen debuterte som forfatter i 2012 med novellesamlingen «For riket er ditt», og kom i fjor med romanen «Fra jorden roper blodet». For den er han i år blitt tildelt både Ungdommens Kritikerpris og Sørlandets Litteraturpris.

– Å få priser, at folk liker det jeg gjør – det er klart det betyr mye. Men det kommer sikkert dager når det ikke skjer lenger. Skal jeg legge mye vekt på hvordan bøkene mine mottas, blir jeg nok tverr og bitter. Og det har jeg ikke lyst til, sier Emanuelsen.

Han sluttet i fjor som redaktør i CappelenDamm, og skal nå konsentrere seg om å skrive bøker selv.

– Nå er jeg bare forfatter. Det er en ny situasjon. Dette er den første sommeren jeg ikke har hatt noe annet å gjøre enn å skrive og forberede meg på å gi ut bok. Jeg vet at jeg klarer å skrive når jeg har jobb. Jeg vet ikke om jeg klarer å skrive når jeg ikke har jobb.

Mer fra Dagsavisen