Annonse

Legger seg flate for e-bok-kritikk

Gyldendals informasjonssjef Bjarne Buset og Bok-databasens leder Edmund Austigard legger seg flate for mye av kritikken etter lanseringen av Bokskya.

Annonse
Bøker

Unødvendig tungvint. Uforståelig. Altfor dyrt. Elendig utvalg. Det var bare noen av tilbakemeldingene fra brukere så vel som anmeldere da forlagsbransjen denne uka omsider lanserte en løsning for salg av e-bøker på nett. Nå tar både eiere og utviklere av Bokskya selvkritikk, og lover bot og bedring.

– Jeg mener fortsatt Bokskya er en god løsning, men kundeveiledninger og kommunikasjon om det vi har levert er skandaløst dårlig. Vi legger oss flate og vil prøve å reparere det vi kan i løpet av kort tid, sier Bjarne Buset, informasjonssjef i Gyldendal som eier Bokdatabasen og Bokskya sammen med blant andre Aschehoug og Cappelen Damm.

Buset har lenge vært en entusiastisk tilhenger av e-bøker, men feller en knusende dom over lanseringen. Blant annet mener han det var en stor tabbe å ikke prøve ut en foreløpig betaversjon langt tidligere. En annen tabbe var elendig kommunikasjon til brukerne i forkant av lanseringen. Buset er likevel overbevist om at løsningen både er åpen og svært brukervennlig når man først har registrert seg som bruker. Men det hjelper lite hvis brukerne ikke forstår hvordan de skal komme i gang.

– Den mest banale feilen vi gjorde var at brukerveiledningene ikke var gode nok. Det har ført til at selv de mest oppegående teknobrukerne har fått problemer, sier Bjarne Buset.

– VIL KREVE INNKJØRING

Edmund Austigard, som er administrerende direktør for Bokdatabasen og har hatt ansvaret for å utvikle Bokskya-løsningen, innrømmer at det har vært et gap mellom det brukerne hadde av forventninger og opplevelsen de fikk etter lanseringen.

– Vi har kollektivt kommunisert elendig med brukerne våre. Det må vi bare erkjenne. Men vi lytter nå og lærer, og der det er mulig vil vi komme med forbedringer fortløpende, sier Edmund Austigard.

– Samtidig vil jeg takke de som har brukt tid og gitt oss konstruktive tilbakemeldinger.

Bokdatabasen, som står for utvikling og drift av Bokskya og distribusjonen av e-bøkene til nettbokhandlerne, har registrert i alt 6.000 nedlastinger siden åpningen sist mandag. Austigard vet ikke hvor mange av disse som er blitt kjøpt og hvor mange som er gratisbøker som er blitt lagt ut som introduksjonstilbud. Og selv om de første tilbakemeldingene både fra bloggere og avisenes anmeldere har vært lite oppløftende lesning, kan Bokdatabasen rapportere at den tekniske plattformen har fungert utmerket.

– Det tekniske systemet leverer som det skal. Bokskya-appen fungerer også som planlagt, sier Austigard som likevel vedgår at salgsmodellen som eierne har valgt, har vært teknisk krevende.

E-bøkene frontes og selges av de ni nettbokhandlene som er med i ordningen, og ikke direkte fra Bokskya eller fra en annen fellesløsning.

– Dette vil kreve en del innkjøring før brukeropplevelsen blir stabil, sier Edmund Austigard.

– EN SMART LØSNING

En innvending mot Bokskya har vært at det er for tungvint å komme i gang. Kundene må først opprette brukerkonto og deretter kjøpe e-bøkene fra enten Bokkilden, Norli eller noen av de andre sju bokhandlene. I neste omgang må man registrere seg på Bokskya.no, som fungerer som en digital bokhylle. Når dette er gjort vil alle framtidige kjøp lastes automatisk opp og lagres på Bokskya. Brukere av iPhone og iPad må også laste ned et nettbasert program (en såkalt app) før bøkene fra Bokskya er tilgjengelige for lesing.

– I teorien tar det bare tre og et halvt minutt. Og når vi nå legger ut bruksanvisninger som både er forståelige og godt synlige for alle kundene, blir det ikke så vanskelig som det kanskje kan virke, forklarer Buset.

Han forstår at det kan høres komplisert ut, men mener likevel løsningen som er valgt er den beste både for kunden og for dem som vil beholde en levedyktig norsk forlagsbransje. Ved å selge bøkene direkte fra nett og ikke via Kindles nettbutikk Amazon eller Apples nettbutikk iTunes, går alle inntektene uavkortet tilbake til den norske bokbransjen. Bokskya ivaretar også forlagenes og forfatternes behov for kopibeskyttelse, samtidig som bøkene man kjøper kan leses på PC så vel som iPad og andre typer lesebrett.

– Vi har laget en smart løsning som både er veldig åpen og tilgjengelig for leserne. Det tror jeg flere av brukerne etter hvert også vil få øynene opp for, sier Bjarne Buset. Bjarne Buset har god tro på at de tekniske startvanskene skal bli utbedret i løpet av kort tid. Men når det gjelder et annet viktig ankepunkt mot de norske forlagenes e-bokløsning kan han ikke love noen umiddelbar bedring: Pris og utvalg. I dag er bare 1.500 e-bøker tilgjengelige, en liten brøkdel av forlagenes samlede kataloger. Avtalen om royalties med forfatterne er ennå ikke helt på plass, og dagfersk norsk skjønnlitteratur glimrer derfor med sitt fravær. Og når enkelte e-bøker koster mer enn den innbundne papirutgaven i bokhandelen forstår Bjarne Buset at noen reagerer.

– For Gyldendals del vil vi snarest se om vi kan justere prisene på de e-bøkene som koster mer enn i bokhandelen, sier Buset.

Han er i prinsippet helt enig i at e-bøker bør være vesentlig rimeligere enn papirbøker, men minner om at kostnadene for e-bøker ikke er så ubetydelige som mange kritikere hevder. Og når politikerne heller ikke har videreført momsfritaket til også å gjelde for e-bøker, blir det vanskelig å presse prisene ytterligere ned.

– Men når dette begynner å skyte skikkelig fart, vil man se at dette er en løsning som er god for veldig mange, og ikke bare for en liten mafia i bokbransjen som noen synes å tro, sier Bjarne Buset.

Annonse