Kultur

Bjarne Melgaard nådde de unge

Melgaard-utstillingen har gitt Munch-museet besøk av flere unge enn vanlig. Nå vil museet jobbe hardere for å nå de unge. Men jobben blir vanskeligere når de må forbli kommunal etat.

Bilde 1 av 3

– Vi har 15 prosent lokalt besøk gjennom et år, noe som er omtrent 18.000. Nå har vi nesten doblet dette tallet på to og en halv måned, sier en fornøyd direktør ved Munch-museet, Stein Olav Henrichsen. En politianmeldelse og rasende debattinnlegg har ikke lagt noen demper på besøkstrykket til utstillingen «Melgaard+Munch». Når den nå avsluttes med langåpent denne helgen vil besøkstallet nå 33.000, noe som er godt over det ambisiøse målet museet satte seg før åpningen 31. januar.

3.000 barn

Omtrent 1.000 av de besøkende er barn som har kommet gjennom Den kulturelle skolesekken, som er skolenes kulturtilbud til elevene.

– Det var en lærer som ville nekte å ta med elevene til utstillingen, men vi har tre ulike utstillinger vi tilbyr elevene, så det er ikke slik at vi har tvunget noen hit. Faktisk er det også dobbelt så mange barn som har kommet hit utenom Skolesekken, og det er jo interessant med tanke på utstillingens karakter, sier Henrichsen.

Nakenbilder fra et amerikansk pedofilimagasin og videoverket «All Gym Queens Deserve to Die», der en voksen mann suger armen på en ett år gammel jente, ble for sterk kost for enkelte, og det var videoverket som ble grunnlag for politianmeldelsen, som senere ble henlagt.

Yngre publikum

Henrichsen forteller at utstillingspublikummet har vært yngre enn Munch-museet pleier å tiltrekke seg.

– Hele utstillingen har fått mye oppmerksomhet, men jeg håper at dette også er et resultat av at vi har jobbet systematisk over tid. Det har vært en bevisst strategi fra vår side at vi ville trekke flere lokale publikummere, og det er derfor vi har vært så opptatt av dette med Munch og relevans. Mange lokale har kun besøkt museet når de har besøk fra utlandet, eller som unge da de gikk på skolen. Derfor er det viktig at vi har tydelige prosjekter som viser at kunsten er relevant, sier Henrichsen.

Fortsette å utfordre

Reaksjonene på utstillingen skremmer ikke Henrichsen fra å ville ta flere sjanser. Neste utstilling er storsatsingen «Van Gogh+Munch», som åpner 9. mai. Også da vil museet satse på å treffe et yngre publikum.

– Bildekunsten er i en fase internasjonalt nå der det bygges nye museer og det er et ungt publikum som er interessert, selv om vi fortsatt strever litt i Norge, sier Henrichsen.

Men med nytt museum på trappene i Bjørvika skulle Henrichsen ønske at museet innen åpningen kunne blitt en selvstendig stiftelse eller et aksjeselskap. Torsdag bestemte byrådet at de vil anbefale bystyret at museet skal forbli en etat under Oslo kommune.

– Det er viktig at et museum har en fri og selvstendig rolle. Slik har vi det ikke i dag. Det praktiseres en armlengdes avstand, men dette er ikke formalisert. Armlengsavstandprinsippet er grunnloven i vestlige demokratiers kunst- og kulturpolitikk. Jeg savner også et eget styre for virksomheten som kan gjøre de langsiktige strategiske overveielser og vedtak. Med en organisasjon med et eget styre i ryggen ville direktøren og virksomheten hatt en sterkere grad av sikkerhet enn når avgjørelser skal fattes av direktøren alene innenfor de kommunale rammer. Museet forvalter store verdier for Oslo og Norge, og da bør virksomheten ha et større rom og et kompetent styre som kan legge premissene og ta ansvaret, sier Henrichsen. Han understreker også at det er utfordrende å drive et moderne kunstmuseum innenfor den kommunale forvaltningsøkonomien.

– Det er tyngre å skaffe sponsorer og andre egeninntekter, og vi mangler mulighet til å drive langsiktig økonomisk planlegging, herunder å bygge opp egenkapital, noe som begrenser muligheten til å ta større risikoer, sier han, og legger til:–Når det er sagt, er det klart at vi som etat respekterer og gjennomfører byrådets og bystyrets vedtak

Mer fra Dagsavisen