Kultur

Arrangør tar avstand fra Marcus og Martinus-utspill

– Vi tar dette alvorlig, sier Peer Osmundsvaag i Atomic Soul.

Det var under en konsert på Voldsløkka i Oslo søndag kveld at Marcus og Martinus (15) kom med en beskjed til de rundt 30.000 tilskuerne som hadde møtt opp: «Vi har en butikk på sletta her. Der kan du kjøpe t-skjorter, armbånd og mye annet. Løp og kjøp!».

Slike utspill er vanligvis ikke et problem. Utfordringen er at de aller fleste av Marcus og Martinus-fansen er barn. Og direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn er ulovlig.

Les også: Marcus og Martinus reklamerte for fanprodukter fra scenen – kan ha brutt loven

Hadde møte 

Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet forklarte, da Dagsavisen først tok kontakt, at konsertarrangører bør være ekstra forsiktige når store deler av publikummet er under 18 år.

Derfor hadde konsertarrangøren Atomic Soul et møte med Forbrukerombudet før selve konserten.

– De virket tilsynelatende interessert i å gjøre ting riktig og har fått informasjon om hva som er lovlig, uttalte Hovde Skjelbostad.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Tar avstand

Peer Osmundsvaag i Atomic Soul, som sammen med Oslo Sommertid har arrangert konserten, forteller at de har vært fullt klar over publikumsmassen, og at det var grunnen til at han tok med deler av staben opp til Forbrukerombudet.

Han ønsket at markedsføringsloven skulle gjennomsyres i alle ledd for at konserten skulle bli et supert arrangement for unge - uten kjøpepress.

– Det eneste vi ikke har kontroll på, er det artistene selv sier.

Espen H. Rusdal kommenterer: Marcus & Martinus er redusert til selgere av armbånd, t-skjorter og hettegensere

I 2013 ble Atomic Soul felt i Markedsrådet for ulovlig markedsføring av billetter til en Justin Bieber-konsert. Osmundsvaag forteller at de tar søndagens hendelse på alvor.

– Vi tar avstand fra det som ikke er i tråd med våre retningslinjer, sier han.

Dagsavisen har tidligere vært i kontakt med tvillingenes pressekontakt, Marte Schei i Anti, som ikke vil kommentere noe som helst før det foreligger en konklusjon fra Forbrukerombudet.

Mer fra Dagsavisen