«Da KORK kom til bygda» er en maktdemonstrasjon fra NRK. Samtidig er det også et lørdagssirkus med en litt for stor manesje å fylle.

3

TV

«Da KORK kom til bygda»

NRK1

Lørdagsshowet som tar over for «Stjernekamp» sender fem NRK-profiler og Kringkastingsorkesteret (KORK) landet rundt for å lage liv og røre og konserter med utvalgte lokale musikalske talenter.

Først ut er Ingrid Gjessing Linhave fra «Nytt på nytt», som setter Ulstein og Ørsta på hodet i en uke før KORK-musikerne kommer. Hun lager ablegøyer og står hardt på for å skape oppmerksomhet for den kommende happeningen, samle folk til dugnad og få dem med på konsert. NRKs hovedperson lager et stort nummer ut av alt som må gjøres og hvorvidt det egentlig vil komme noen til Hareidhallen den store kvelden. Den TV-konstruerte spenningen vil kanskje fenge det yngste lørdagspublikummet, men fokuset på usikre momenter føles kunstig så lenge all denne moroa er arrangert og spikret i forkant.

Man frakter vel heller ikke et kringkastingsorkester landet rundt uten at det meste er forberedt, og her står ordførerne klare med svele når festarrangøren fra NRK ankommer. Dette lukter avtalt spill på interkommunalt nivå, minst. Det ligger liksom i lufta at her venter det virak av slaget som får ordførere til å ta fram kjedene sine.

Samtidig er dette en gedigen og omfattende TV-produksjon, som framstår solid gjennomarbeidet og profesjonelt produsert. Det krever også brede entertainerskuldre for å bære et halvannen times underholdningsprogram, innspilt på en uke, og Ingrid Gjessing Linhave fikser brasene enten hun leder velkomstkomiteer, står på torget eller andre scener. Det er i show som dette NRK-kjendiser virkelig får nytte av erfaringen fra konferansierjobbene de gjør på si.

Kringkastingsorkesteret selv får ikke altfor mye skjermtid, før de entrer scenen på konserten. Vi får møte tre av musikerne, som coacher de tre lokale talentene. Disse sekvensene byr på ålreite øyeblikk. Spesielt er møtet mellom dirigent Christian Eggen og Eirik på åtte år morsomt, siden de to umiddelbart framstår som gammel og ung kloning av hverandre. I tillegg presenteres vi for den rappende melkeprodusenten Chris fra Flø og operatalentet Bror fra Eiksund. Her blir det også tid til prangende naturscener, bilder av slaget reiselivssjefer liker spesielt godt. Naturen blir en dempende kontrast til all halloien programlederen holder på med nede i bygda.

Programmet er vel egentlig et halvannen times «Norge rundt»-innslag med musikk til. Det er bred og familierettet underholdning som bare NRK kan lage, den typen underholdning som feirer det norske og formidler dette Norge som det finnes mye av utenfor byene.

Det er ikke fritt for at det pynter seg veldig med honnørord som dugnad, folkeliv og folkefest, men redder selvskrytet ved at det tydeligvis vil si noe vesentlig og fint om musikkens plass i tilværelsen.

I premieren blir det også familieforening og store følelser, og fokus på foreldre som er stolte og rørt av talentene som opptrer med KORK. Slike scener er det lett å bli berørt av, selv om man vet at dette er kalkulert TV-magi laget spesielt for lørdagskvelden.