Kultur

Advarer mot torturvold i «1984»

Torturscenene i ny teaterversjon av «1984» har vakt sterke reaksjoner. Nationaltheatret advarer publikum foran den norske premieren.

«Vi gjør oppmerksom på at deler av forestillingen inneholder vold som kan vekke reaksjoner». Slik advarer Nationaltheatret billettkjøperne i presentasjonen av forestillingen «1984», som har premiere på biscenen Torshovteatret lørdag.

I serien «Sci-fi på Torshov» setter teatret opp en ny britisk teaterversjon av George Orwells klassiske fremtidsroman. Denne dramatiseringen har siden i sommer også gått på Broadway, der den ifølge amerikansk presse fikk publikum til å besvime under prøveforestillingene. Broadway-teateret har nektet forestillingen for barn og satt opp vakter i salen i tilfelle sterke publikumsreaksjoner. Amerikanske teaterkritikere har brukt begrepet «politisk torturporno» om forestillingen.

Voldsscener

Regissør for oppsetningen på Torshovteatret, Kristina Kjeldsberg, har ikke selv sett Broadway-versjonen av «1984». Hun uttrykker uenighet med teaterledelsens beslutning om å advare mot sterke scener.

– Denne advarselen er tatt med etter ønske fra teaterledelsen, sier Kjeldsberg.

«1984 inneholder noen voldsscener som kan skape reaksjoner hos enkelte publikummere. Opplevelsen av disse scenene vil være svært individuell, men det er viktig for oss å gjøre oppmerksom på dette før folk går i teatret», understreker Nationaltheatrets informasjonskonsulent Monica Lindanger.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Torturrommet

– Man kan ikke sette opp «1984» uten å gå inn i rom 101. Og i rom 101 er det en lang torturscene. Det kommer man ikke forbi. Jeg er ikke redd for at oppsetningen skal bli for brutal.

Rom 101 er avhørsrommet der bokas hovedperson Winston blir konfrontert med sin største frykt, etter å ha blitt arrestert av tankepolitiet, ved infiltratøren og torturisten O’Brien.

– Jeg tror ingen vil få noe illebefinnende av denne oppsetningen. Men man vet aldri. Det er teaterblod her. Det kan være greit å si fra til folk som skal inn i teatret, sier Kjeldsberg. Regissøren utdyper:

– Jeg ser på «1984» som et vokseneventyr. Det var med eventyr George Orwell fikk sitt gjennombrudd, først «Animal Farm» og så «1984». Selv om det sosialrealistiske Orwell skrev var presist og godt, er det i fiksjonen at Orwell skaper det sterkeste bildet av virkeligheten han forholdt seg til.

– Jeg er opptatt av barneteater, og at man der ikke skal være redd for å gjøre monstrene i eventyret skremmende. Eventyrenes kraft er hvordan de tar opp de store temaene – ondskap, kjærlighet, hat – for barn. Gjennom eventyret gjenkjenner du disse tingene senere i livet. Derfor er eventyrene så brutale, så du kan identifisere grusomhet senere i livet.

– «1984» er et eventyr der George Orwell skarpt og tydelig viser tendenser i samfunnet tatt til sin ytterligste konsekvens, der ismene blir totalitære. Derfor må man vise brutaliteten i «1984», for å gjenkjenne brutaliteten i samfunnet rundt oss.

Advarselen er tatt med etter ønske fra teaterledelsen.

Mer fra Dagsavisen