Kultur

Med reiseinspirasjon i blikket

Før fulgte man tipsene i reisehåndboka. Nå er reisebloggene blitt en viktig inspirasjonskilde for de reiselystne.

– Jeg startet reiseblogg i forbindelse med en lengre reise i 2011, da jeg tok permisjon fra jobben for å reise rundt i Sørøst-Asia. Reisebloggen ble et sted å samle reiseminner og for å holde kontakt med venner og familie underveis, forteller Mette Solberg Fjeldheim, som står bak bloggen Reiselykke.com. I 2017 sa hun opp jobben i Aschehoug for å være reiseskribent på heltid.

– At jeg valgte å utvikle Reiselykke.com, handler om interesse for formidling, skrivelyst og reiseglede, og et ønske om å vise fram ulike land og kulturer jeg møter på reise. Folk setter pris på å lese andres erfaringer fra et sted de tenker å reise til, påpeker hun.

Det finnes etter hvert svært mange norske reiseblogger som Reiselykke.com. En håndfull har i likhet med Fjeldheim gjort bloggen til levebrød, andre har den som hobby eller bigeskjeft. Reiselivsmessen har de siste to årene kåret Norges beste reiseblogg.

– Vi synes det er viktig å ha fokus på dem som er aktive i å skrive om reise. Nordmenn er opptatt av reising, og bloggerne bidrar med mye inspirasjon. Mange av bloggene har dessuten både gode tekster og fine bilder. Bloggerne er blitt proffe, sier prosjektleder for Reiselivsmessen, Merete Falch.

Les også: Disse flyturene bør du holde deg unna hvis du ikke ønsker bråk

Personlige råd

Janicke Hansen tror den personlige stemmen er årsaken til at mange leser reiseblogger.

– Bloggerne skriver fra et personlig perspektiv, men uten at det blir privat. Det gjør beskrivelsen av et reisemål mer levende og autentisk, mener Hansen. Hun er avtroppende president i Professional Travel Bloggers Association (PTBA) og står bak reisebloggen «Let’s get lost».

– Mange reisebloggere har dessuten sin egen nisje, slik at folk kan finne inspirasjon til akkurat den typen reise de ønsker seg, sier Hansen, som selv skriver om aktive opplevelsesreiser med fokus på natur eller kultur. Hun har også vært med å starte bloggnettverket NordicTB.com, som omfatter over 170 nordiske reisebloggere som tilbyr innholdsdrevne markedskampanjer.

– Vi hjelper reisetilbyderne å finne de rette bloggerne å samarbeide med, sier hun.

For selv om noen blogger mest for moro skyld, er det også mange som har bloggen som en inntektskilde, og tar betalt for å skrive innlegg eller reiser på sponsede turer.

– Influensere og bloggere har fått en stadig viktigere rolle også innenfor reiselivsbransjen, sier leder for Virke Reiseliv, Astrid Bergmål.

– Det er viktig at både bloggerne og virksomhetene selv er tydelige på hva som er reklame, sier hun.

Det er strenge regler for merking av sponsede innlegg. Norwegian fikk tidligere i år kritikk av Forbrukertilsynet fordi flyselskapet hadde invitert med en rekke bloggere og influensere på tur til Dubai, uten at det kom tydelig fram i postene i sosiale medier at Visit Dubai var medarrangør. Bloggere må nemlig opplyse om at et innlegg er sponset, og hvem det er sponset av.

Les også: Feriemålene som kan ta pusten fra deg - på den dårlige måten (DA+)

Useriøst rykte

Ikke alle er komfortable med reiseblogg-navnet. I 2013 vant Odd Roar Lange prisen for beste reiseblogg i Travel Blog Awards med bloggen «Toppen av Norge». For to år siden valgte han bort reiseblogg-navnet.

– Mange oppfatter en blogg som noe useriøst, de såkalte rosabloggerne har ødelagt litt for bloggernes rykte, påpeker han.

– Reiseblogger i Norge handler dessuten ofte om å sette seg selv i sentrum, de er skrevet i jeg-format, og bildene er av bloggerne selv. Jeg ønsket ikke det fokuset på min side, sier han.

Odd Roar Lange jobbet tidligere som reisejournalist i Dagbladet. Nå driver han siden «The Travel Inspector». Foto: ODD ROAR LANGE,
NTB SCANPIX

Odd Roar Lange jobbet tidligere som reisejournalist i Dagbladet. Nå driver han siden «The Travel Inspector». Foto: ODD ROAR LANGE, NTB SCANPIX

Lange var tidligere reisejournalist i Dagbladet, men jobber nå fulltid med å drive det som før var reisebloggen «The Travel Inspector», men som nå er blitt en reiseside med samme navn. I tillegg skriver han reisebøker og holder foredrag.

– Jeg er like mye journalist nå som da jeg jobbet i Dagbladet, og har et kritisk søkelys på bransjen, sier han.

Ansvarlig turisme

Janicke Hansen er opptatt av at man som blogger har et ansvar for hva slags reiseliv man inspirerer til.

– Jeg er opptatt av bærekraftig reiseliv, og prøver å promotere steder som ikke alle reiser til, eller å inspirere til å reise utenom sesong. Jeg er også tilhenger av historiefortelling og av å gå litt dypere inn i kulturen på stedet man besøker. Der mener jeg reisebloggene har en fordel framfor Instagram, sier hun.

– På Instagram er det gjerne slik at alle vil ha det samme, ikoniske bildet. Det mener jeg blir feil fokus. Jeg tror ikke det hadde vært så mange redningsaksjoner på Trolltunga hvis det hadde vært mer fokus på turen opp og mindre på utsikten på toppen.

Mer fra Dagsavisen