Kultur

David slår Goliat på Spellemann

Tre store plateselskaper har 87 prosent av omsetningen av innspilt musikk i Norge. De små selskapene har 82 prosent av de nominerte albumene til Spellemannprisen.

De siste årene har markedsandelen til de store multinasjonale selskapene, Universal, Sony og Warner, sakte, men sikkert, økt til rundt 87 prosent av omsetningen av innspilt musikk i Norge. Et stort antall mindre selskaper må dele de resterende 13 prosentene mellom seg. Likevel er det disse som leverte de aller fleste av de angivelig beste platene som kom ut i Norge i fjor: 57 av de 69 nominerte i de sjangerbestemte klassene til Spellemannprisen.

Dette minner litt om disse utregningsmodellene der 62 personer tjener mer enn halvparten av verdens befolkningen. De gjør ikke noe ulovlig, men det er kanskje ikke gunstig at det er sånn. Forklaringen på denne økende forskjellen på fattige og rike i musikklivet, de store og små selskapene, er i Spellemann-sammenheng enkel. I de fleste klassene har de tre store selskapene få, eller ingen utgivelser som er med og konkurrerer. De fleste klassene er i stadig større grad kommersielt sett uinteressante.

Platebransjen (som vi fortsetter å kalle den) har hatt en bemerkelsesverdig gjenoppstandelse i strømmealderen, men det er først og fremst de tre store selskapene som tjener på den nye forretningsmodellen. Dette fordi den, litt forenklet forklart, overbelønner store hitlåter som blir mye spilt. På grunn av dette har de store selskapene, forståelig nok, stadig sterkere fokus på disse hitlåtene. I høst understreket både Sonys direktør Lena Midtveit og Universals norskansvarlige Bjørn Rogstad at de prioriterer låter og videoer framfor album framover. De låtene er neppe country eller samtidsmusikk, og bare unntaksvis viser eller metal. Da Warner samtidig søkte ny norskansvarlig var et av kriteriene at «all applications must be in English». De fleste kvalifiserte klarer å skrive en søknad på engelsk, men dette sender et slags signal om hva slags musikk de er ute etter: Den nye norsksjefen i Warner skal neppe lete etter artister blant folkemusikere.

LES OGSÅ: De største Spellemann-favorittene

Opptellingen vår gjelder de 17 sjangerbestemte klassene til Spellemannprisen. I klassene for «Årets låt» og «Årets video» kommer de tre store selskapene bedre ut, men dette er snart deres eneste satsingsområder. De har alltid måttet forsvare bunnlinja for utenlandske eiere, men det har også vært plass til å finne fram lokale spesialiteter som, med den rette lanseringen, kan komme til å forføre et stort publikum. Vi ser ikke sånne utgivelser lenger fra de store. I stedet er det et stort sjikt med entusiaster som tar vare på mangfoldet. Enmannsbedriften Jansen Plateproduksjon har fire Spellemann-nominasjoner i sjangerklassene. Flere enn Universal, Norges desidert største selskap.

Spellemannprisen ble i noen år kritisert for å feie de minste sjangerne under teppet, og ikke vise dem fram under utdelingen. Etter at NRK tok tilbake showet fra TV 2 har dette bedret seg, og nå kan vi i stedet berømme Spellemannsprisen for å ta vare på det store mangfoldet i musikklivet, i stedet for å fokusere på de mest populære navnene fra spillelistene til Spotify. Mens de mest fengende hitlåtene for unge får stadig større fokus deler Spellemannprisen fortsatt ut en rekke priser for album, langspillplater, i 17 forskjellige kategorier. Vi kan ha det mye moro med selvmotsigelser og pussigheter i denne klasseinndelingen, men til sammen sikrer dette i alle fall oppmerksomhet for et bredt spekter av norsk musikk.

Begrensede økonomiske utsikter ser heldigvis ikke ut til å legge en demper på entusiasmen hos de mindre selskapene. Blant alle de vi har vært i kontakt med i forbindelse med Spellemannprisen er det optimismen som råder, og stor tro på at god musikk vil finne sitt publikum til slutt. Så kan vi håpe at Spellemannprisen, når uka er over, har fått noen flere til å høre på artister som Susanne Lundeng. Som måtte gi ut «111 Nordlandsslåtter» selv, siden ingen andre ville gjøre det. Nå har hun, litt satt på spissen, nesten like mange nominasjoner til Spellemannprisen som hele Universal Music.

De offisielle bransjetallene for musikkomsetningen i Norge i 2015 kommer i mars. Markedsandelene er derfor beregnet fra bransjeorganisasjonen IFPIs tall for 2014. Halvårsrapporten for 2015 viste bare ubetydelige endringer.

LES OGSÅ: Disse er nominert til årets Spellemann

Mer fra Dagsavisen