Innenriks

Vil ofre nye veier

Både nye veier og flyplassutvidelser må ofres for hurtig å få til et helt nødvendig løft i jernbanetilbudet, mener Naturvernforbundet.

- Jernbaneinvesteringene må tredobles kjapt. Da vil vi få på plass dobbeltspor mellom Lillehammer og Halden og Oslo og Skien innen 2020. Dette vil være det første viktige skritt på veien mot høyhastighetstog i Norge, sier Naturvernforbundets leder, Lars Haltbrekken.

- Denne satsingen må vi gjennomføre på bekostning av en del veiprosjekter og planlagte flyplassutvidelser. Hvis vi ikke velger, men bygger både vei, utvider flyplassene og bygger jernbane, vil vi ikke få den maksimale effekten ut av jernbanen, tilføyer han.

Vekst for fly og på vei

Avinor vil bruke nær 30 milliarder kroner på utvidelser og oppgraderinger av flyplasser de neste ti årene, skrev Dagsavisen 24. januar. Dette skjer for å kunne møte en ventet kjempevekst i antallet flypassasjerer. I fjor var det flere flyplasser som kunne vise til en vekst på godt over ti prosent, sammenlignet med foregående år.

Samtidig er det på ny vekst i biltrafikken, viser tall fra Statens vegvesen. De siste 12 månedene har trafikken på landsbasis økt med 1,2 prosent, viser de nyeste oversiktene som går fram til og med november 2011. Både i Møre og Romsdal og Nord-Trøndelag har veksten vært på hele 2,5 prosent, mens Nordland følger hakk i hæl med 2,3 prosent økning.

Også i fylker med et godt utbygd jernbanetilbud, øker biltrafikken markant. I Østfold har veksten vært på 1,7 prosent, mens Akershus noterer seg for en økning på 1,6 prosent. Nye og bedre veier vil kunne bidra til at denne veksten fortsetter, går det fram av en forskningsrapport som Transportøkonomisk institutt publiserte i 2010.

Frykter framtida

Slik kan det ikke fortsette, understreker Haltbrekken.

- Vi kommer til å drukne i forurensning i det sentrale østlandsområdet hvis vi ikke møter befolkningsveksten med et kraftig løft i satsingen på jernbane og annen kollektivtrafikk, advarer han.

Konserndirektør Geir Isaksen i NSB er enig.

- Selv Statens vegvesen har sagt at det ikke går an å dekke behovet med økt veibygging, uttalte han til Dagsavisen fredag.

Fordi situasjonen er mest akutt i østlandsområdet, vil Haltbrekken konsentrere den umiddelbare jernbanesatsingen her.

- En tredobling av jernbaneinvesteringene innebærer en økning fra knapt 5 til 15 milliarder. Hvordan skal dette skje?

- Dette kan vi finansiere ved å legge en hundrelapp i avgift på hver flyreise øremerket jernbanen. Det vil gi cirka 2 milliarder. Dernest må vi ta 2 milliarder fra de 6 milliardene vi årlig bruker av bompenger på veiutbygging. De resterende 6 milliardene som trengs kan vi få ved å redusere veibevilgningene som i dag er på 5,2 milliarder, samt å ta opp lån, for eksempel gjennom salg av statsobligasjoner, svarer Haltbrekken.

Noe alle ønsker

Selv om regjeringen har økt bevilgningene til jernbane betydelig, mener Haltbrekken det bør være rom for et nytt investeringsløft som setter de tidligere helt i skyggen.

- Alle er for å satse på dobbeltspor i Intercitytriangelet. Da må det også vises i budsjettene. Regjeringen skal snart samles til budsjettkonferanse. Der bør de enes om en skikkelig togsatsing og ta jernbanen inn i de neste 100 årene, oppfordrer han.

- For over 100 år siden hadde vi framsynte politikere som turte å satse. De vedtok byggingen av Bergensbanen, selv om den kostet et statsbudsjett. En høyhastighetsbane vil ikke koste et statsbudsjett i dag. Vi kan jo stille det enkle spørsmålet: Hvordan ville Norge vært i dag uten Bergensbanen, uten Dovrebanen og de andre jernbanestrekningene?

Mer fra Dagsavisen