På Senterpartiets landsmøtet i helgen skal partiet beslutte hva de skal gjøre med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens (Frp) prestisje prosjekt: Nye Veier AS.
I partiprogrammet foreslås det at veiutbyggingsselskapet legges ned. Sentralstyret har innstilt på at selskapet skal opprettholdes til veiprosjektene de har inne er fullført, mens Sp-topp og leder av næringskomiteen Geir Pollestad vil beholde Nye Veier og legge det under Statens Vegvesen.
– I 2013 foreslo jeg å etablere et eget utbyggingsselskap. Det fikk jeg ikke med meg partiet på. Nå er Nye Veier etablert, og jeg mener det nå er fornuftig å legge Nye Veier under Statens Vegvesen, sier Pollestad som på landsmøtet vil forsvare opprettholde Nye Veier.
Det på tross av at Pollestad tidligere har uttalt til Dagsavisen: – Jeg står ved at veiselskapet er Norges største bompengevedtak.
Les også: Skal bygge vei dobbelt så raskt
Han har også kalt Nye Veier en svært byråkratisk løsning og som skyver regningen over på kommende regjeringer.
– Nye hoder med gode ideer
Pollestad understreker at han mener det er måten Solvik-Olsen har organisert Nye Veier på vil gi oss en bompengebombe.
Han minner om at Sps alternativ til Nye Veier var «prioriterte prosjekter», da de styrte samferdselsdepartementet.
– Det er klart det er mulig å gjøre store endringer i måten vi bygger vei på I Norge. Statens Vegvesen har betydelig forbedringspotensial, mener Sp-politikeren.
– Nye Veier har fått inn noen nye hoder med mange gode ideer, men de har fått for mange begrensninger sier Pollestad.
Les også: Ny ruspolitikk på trappene
Forbli i Kristiansand
Selv om Nye Veier skal ligge under Statens Vegvesen vil ikke Pollestad endevende organisasjon.
– Vi får se på om det skal fortsette å være et statlig selskap, men Nye Veier skal fortsatt ligge i Kristiansand og ha ansvar for de prosjektene de har i dag.
Les også: Trosstrid i Sp-toppen