Annonse
– Det er oppløftende, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H), om den store interessen fra ulike medier i mange land. – Verden må få ned utslippene fra transport, og vår politikk viser verden at det er mulig, tilføyer han. Her blir Helgesen intervjuet av belgisk fjernsyn.

Verden ser til oss

Journalister fra hele verden vil intervjue klima- og miljøministeren om norsk elbilpolitikk.

Annonse
Innenriks

 

– Det er ingen land i verden som har satt seg så ambisiøse mål som vi har, er Vidar Helgesens forklaring på denne store interessen.

I det siste har høyrestatsråden gjort intervjuer med blant annet den spanske storavisen El Pais, New York Times, Deutsche Welle, SVT, japanske Asahi Shimbun, som er en av verdens største aviser, den franske avisen Le Figaro, nyhetsbyrået AFP, den tyske radiostasjonen ARD, PBS, som er den nasjonale kringkastingen i USA, det italienske magasinet Panorama og belgisk TV.

Norsk paradoks

Helgesen må også svare på mange spørsmål fra internasjonal presse, om det paradoksale at oljenasjonen Norge har en elbilpolitikk som undergraver etterspørselen etter olje.

– Vi vet at gullalderen for olje er bak oss, og vi må framover få ned fossilbruken drastisk for å unngå katastrofal global oppvarming. Etter som det er transport som er den største brukeren av olje, er det viktig med kraftfull innsats for å få ned utslippene der, sier Helgesen om dette.

Han mener Norge har økonomi til «å gå foran og vise vei for verden i elektrifiseringen.»

– Samtidig gir det store muligheter for grønn vekst at Norge tar tetposisjonen i å utvikle elektriske løsninger i transport, både på vei og vann, fortsetter Helgesen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Elektriske fly

I artikkelen til New York Times blir han dessuten sitert på at han håper det snart vil bli mulig med elektriske passasjerfly på kortbanenettet i Nord-Norge.

Til Dagsavisen forteller Helgesen at han også svarer på mange spørsmål om det norske målet om null fossilbiler i nybilsalget fra 2025.

– Ingen andre land i verden har altså lignende mål?

– Frankrike snakker om 2020, Storbritannia om 2050, men det er ganske slappe mål, svarer Helgesen.

– Lønnsomme

– Om ganske få år er elbiler mer lønnsomme enn fossilbiler uten subsidier. Batteriene får stadig større kapasitet, lengre rekkevidde og lavere pris. Derfor kommer verken kjøpere eller investorer til å satse fossilt, fortsetter han.

– Når blir det solgt flere elbiler enn fossilbiler her til lands?

– I juni utgjorde elbil- og hybridsalget 42 prosent av totalen. Elbiler alene sto for 27 prosent. Seks av de sju mest populærere bilmerkene var elbiler. Med fortsatte elbilfordeler kommer det ikke til å gå mange årene før fossilt er i mindretall.

For å bidra til dette vil regjeringen forlenge fritaket for merverdiavgift for elbiler til 2020, og for hydrogenbiler til 2025, eller til det tidspunktet det er 50.000 slike biler i Norge. Omregistreringsavgiften og årsavgiften for nullutslippsbiler skal fjernes.

Annonse