Innenriks

Venstres klimaultimatum

Hvis regjeringen ikke øker avgiftene på bensin og diesel og gjennomfører et grønt skatteskifte i neste års budsjett, kan de vinke farvel til regjeringsmakta, truer Venstre-lederen.

– Det budsjettet regjeringen jobber med nå, må bli tidenes klima- og miljøbudsjett. Hvis ikke det blir det, har ikke denne regjeringen noen fremtid. Tydeligere enn det kan jeg ikke si det, sa Venstre-leder Trine Skei Grande i sin tale til Venstre-landsmøtet i går ettermiddag.

Nei, tydeligere kunne hun kanskje ikke si det uten å bruke ordet «ultimatum».

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

I fjor sa Venstre stortingsgruppe nei til regjeringens siste budsjettilbud – vel vitene om at det kunne kaste det borgerlige samarbeidet ut i krise – fordi partiet ikke kunne leve med et budsjett de mente ikke var grønt nok.

Grande vil imidlertid ikke utdype hvilke virkemidler hun er villig til å ta i bruk i år.

– Hva er risen bak speilet om regjeringen ikke leverer?

– Det er alle «hvis»’ene som jeg ikke skal svare på, sier hun til Dagsavisen.

Kommentar: Venneløse Venstre (Irene Halvorsen)

Solbergs lovnader

I fjor høst holdt de borgerlige pusten da Venstre sa nei til regjeringen. I tolvte time kom statsminister Solberg på banen, og langt på overtid landet partiene en enighet:

Regjeringen lovet å fremme forslag om grønt skatteskifte som skulle innebære økning av avgifter på utslipp av C02 mot reduksjon av andre skatter, som til slutt skal få ned klimautslippene. Det som imidlertid var avgjørende for Venstre, var at statsministeren selv forpliktet seg til å følge opp det grønne skatteskiftet i en egen stortingsgruppe.

– Vi fant en løsning i fjor fordi vi dytta noen problemstillinger til i år. Nå må det leveres. Jeg tror regjeringen skjønner dette, sier Grande.

Dårlig fremdrift

For fire måneder etter budsjettavtalen går det imidlertid sakte på Stortinget.

Etter det Dagsavisen forstår, har ikke forhandlingsgruppa kommet særlig langt – de store kranglesakene som f.eks. økt bensin- og dieselavgift er langt fra avklart.

– Forhandlingene om grønn skatt går litt tråere enn vi hadde trodd gitt formuleringene i budsjettet, sier Grande.

– Når dere allerede har forpliktende formuleringer i budsjettet, hvorfor er det nødvendig for deg å komme med et ultimatum?

– Vi føler ikke fremdriften er god. Det er viktig å være klar på hva som er viktigst for oss. Det synes vi er fair.

– Hva slags samarbeid er det, hvis man har lovnader fra sjefen sjøl, men likevel må stille ultimatum?

– Det vil jeg ikke si noe om. Jeg har ikke behov for å komme med noen karakteristikker, sier Grande.

Les også: Venstre ville droppe budsjettavtalen

Bensin- og dieselavgift

Da budsjettet var i havn i fjor, sa Grande til Dagsavisen at Venstre ikke har flere verktøy igjen, skal man lykkes å få ned norske CO2-utslipp: Nå er det økte bensin- og dieselavgifter som gjelder.

Det klinger dårlig i Frps ører, som i tiår har hatt lavere bensinpris som sin hjertesak.

Grande står fast ved at tida er kommet før å øke avgiftene:

– Vi har gjort store endringer på mange andre felt. Vi har vært ekstremt kreative og funnet andre grep innenfor klimapolitikken. Det er en lang liste av ting vi har fått til, men vi må også kunne bruke skatte og avgiftssystemet framover. Da må drivstoffavgifter opp og skatt på arbeid og bedrifter ned, sier Venstre-lederen.

Men, Skei Grande spør seg nå om det faktisk ikke lenger er slik at det er enklest å gjennomføre det grønne skiftet på borgerlig side.

– Min appell til Frp har hele tida vært at vi vil ha et skatteskifte der alt du tar inn av avgifter, gir du igjen i skatteletter i bunn til folk. Det får ikke Frp til med noen andre enn Venstre. Det burde være gulroten. Og det er derfor jeg trodde fram til nå at det var lettest å få til det grønne skatteskiftet på borgerlig side, sier Grande.

Mer fra Dagsavisen