Innenriks

Ungdom lærer ungdom om nettvett

DIGITAL MOBBING: Ungdom fra Kongsberg har undervist flere enn 1.000 andre ungdommer i nettvett de siste tre årene. - Flere skoler i landet burde gjøre det samme, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Rebecca Sedwick ble bare 12 år. Natten før hun døde skrev hun en melding på nettet til en venn: «Jeg hopper. Jeg orker ikke mer». Etter at den amerikanske jenta begikk selvmord i fjor høst, kom det fram at hun hadde blitt mobbet av jevnaldrende jenter på sosiale medier i over et år. Saken er en grufull påminnelse om hva som - i ytterste konsekvens - kan skje når unge mennesker behandles som fritt vilt på nettet, og ingen voksne fanger det opp.

Digital mobbing står sentralt i «Safer Internet Day» (Trygg bruk-dagen), som ble markert i flere enn 100 land i går. Formålet med dagen er å skape bevissthet rundt barn og unges nettbruk, slik at de får en tryggere digital hverdag.

- Det er lurt å holde kortene tett til brystet. Hvis man legger noe ut på nettet, kan alle se det til evig tid, sier Helene Marie Brekke.

Unge lærer av unge

Åttendeklassingen fra Kastellet skole i Oslo var, sammen med fire skolekamerater, i går på Senter for IKT i utdanningen, der et pionerprosjekt fra Kongsberg sto på menyen. For fjerde år på rad skal nå elever på medielinja på Kongsberg videregående skole undervise ungdomsskoleelever i nettvett.

- Jeg tror nok de har større gjennomslagskraft enn det jeg har, som et fossil som er født på 1950-tallet, sier medielærer og initiativtaker Jan-Arve Overland ved Kongsberg videregående skole.

I løpet av de siste årene har mer enn 100 av elevene hans undervist mer enn 1.000 ungdomsskoleelever. I 2 x 45 minutter aktiviserer de elevene, der de blant annet skal søke opp informasjon om seg selv og hverandre.

Som grunnlag bruker de materiell fra «Du bestemmer», som er et undervisningsopplegg om personvern og digital dømmekraft, for elever i alderen 9-17 år.

Fordel med ungdom

I går var to av Overlands tidligere elever, Ingrid Lindteigen og Synne Bay Engmark (begge 19), på plass i Oslo for å vise fram prosjektet til åttendeklassinger i hovedstaden - og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

- Vi som er unge kan kanskje litt mer om sosiale medier enn eldre. Det kan være en fordel for ungdomsskoleelevene, samtidig lærer vi mer når vi må presentere stoffet for andre, sier Engmark.

- Hva er de vanligste fellene barn og unge går i?

- At man snakker med en person i andre enden som man ikke vet hvem er, og at man legger ut uheldige bilder av andre, sier Lindteigen.

Viktig kunnskap

Digitale ferdigheter er definert som en av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet. Åttendeklassingene på Kastellet mener dette er et felt det er viktig å lære mer om.

- Det er derfor jeg er her i dag. Digital mobbing kan være verre enn munn til munn-mobbing. Stygge kommentarer på internett kan ligge der for alltid, og det er alvorlig. Derfor er det viktig at unge får mer kunnskap, sier Ingrid Kristine Storesletten.

Vera Aadland synes det var spennende å bli undervist av litt eldre ungdommer.

- Det var annerledes og interessant. Som unge har de kanskje opplevd dette selv, og vet hvordan det er, sier hun.

Tidlig læring

Kongsberg videregående skole har samarbeidsavtaler med alle ungdomsskolene i Kongsberg, og én i nabokommunen Flesberg. I tillegg har noen skoler i Molde benyttet seg av Kongsberg-modellen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) ser gjerne at flere skoler i landet lar eldre elever undervise yngre elever i nettvett. De har nemlig en fordel som eldre lærere ikke har, mener han.

- De fleste elever på videregående har vokst opp i en digital hverdag som ikke var der for 15 år siden. De kjenner dette på kroppen. Ikke dermed sagt at all undervisning i nettvett skal tas over av ungdommer, understreker Isaksen.

Kongsberg-modellen er et viktig tilskudd til målet om å lære barn og unge kjøreregler på internett så tidlig som mulig, mener han.

- Mange som stikker hodet sitt fram får en behandling som er helt hinsides all anstendighet. Derfor er det viktig med en bevisstgjøring av hvordan vi oppfører oss på den store internett-arenaen, sier Isaksen.

sturla.hanssen@dagsavisen.no

Nettvaner og nettmobbing

Mer enn 45.000 barn og unge mellom 9 og 16 år opplever å bli mobbet på nettet.

70 prosent av barn og unge i alderen 9-16 år har tilgang til datamaskin på eget rom.

Sju av ti 9-16-åringer bruker sosiale nettsteder en eller flere ganger i uka.

Tre av ti 9-16-åringer sier at de vet passordet til en eller flere av vennene sine til et sosialt nettsted.

Kilder: Retriever og Medietilsynet

Råd til voksne

Søk informasjon om hva internett og mobiltelefon betyr for barn og unge i dag.

Sett deg inn i barnets sosiale liv på nettet.

Snakk om det som skjer - Redd Barnas nettvettregler (se reddbarna.no) kan danne et utgangspunkt.

Lag felles regler om mobil- og nettbruk hjemme, gjerne i tråd med skolens regler.

Mobil og internett er ofte i bruk når barn mobbes.

Meld fra til tips.kripos.no hvis du er bekymret for at et barn utsettes for vold eller overgrep.

Snakk med barna om konsekvenser av å dele bilder og informasjon på nettet. Det kan være vanskelig å få bilder o.l. slettet i etterkant. Tenk over hva som er nødvendig å kringkaste på nettet og vær varsom med hvilke bilder som legges ut. Dette gjelder både barna og deg som forelder.

Ta opp barnas nett- og mobilbruk på foreldremøter og i foreldresamtaler.

Kilde: Redd Barna

Mer fra Dagsavisen