Innenriks

Milevis med nye sykkelveier kommer snart

Norske storbyer planlegger å bygge milevis med nye sykkelveier i 2018 og påfølgende år.

Bilde 1 av 2

Det opplyser de største bykommunene til Dagsavisen. De kan fortelle om en rekke godkjente og til dels allerede påbegynte prosjekter som vil kunne øke antallet syklister betraktelig.

Målet i Nasjonal transportplan er at hver femte reise i byene skal gjennomføres med sykkel innen 2029.

Snarlige åpninger

Den omfattende satsingen skjer i stor grad i oppfølgingen av kommunenes vedtatte sykkelstrategier. «Plan for hovedsykkelveier i Sarpsborg og Fredrikstad» ble godkjent av de to bystyrene så sent som i juni, men det vil likevel ikke drøye lenge før østfoldsyklistene kan oppleve bedre kår.

To nye sykkelveier på henholdsvis 1,4 og 1,7 kilometer, forventes åpnet sommeren 2018, opplyser spesialkonsulent Steinar Vingerhagen i Fredrikstad kommune.

Han kan også fortelle om utarbeidelse av detaljreguleringsplaner for to andre strekninger på cirka 2,2 og 4,4 kilometer.

I Porsgrunn skal fem sykkelvei- og sykkelfeltprosjekter med en samlet lengde på nær 3,5 kilometer, ferdigstilles i løpet av 2018 og 2019, opplyser prosjektkoordinator Lars Martin Sørli.

Tønsberg kommune planlegger å ferdigstille om lag 2,8 kilometer med nye gang- og sykkelveier i løpet av 2018 og 2019, opplyser seniorrådgiver Jarle Krokeide.

Mange kilometer

I Stavanger arbeider man med å skille gående og syklende i størst mulig grad, opplyser Roar Børresen i Stavanger på sykkel. Dette gjøres enten ved sykkelfelt, sykkelveier med fortau, sykkelveier med turvei eller sykkelprioriterte gater.

– I 2018 ønsker vi å tilrettelegge i overkant av 1 kilometer av de nevnte sykkelløsningene, forteller Børresen.

– I tillegg er det planer om å bygge flere kilometer med sykkeltraseer etter hvert som reguleringsplanene for hele vårt hovednett på 160 kilometer kommer på plass.

Dette arbeidet vil ta fart i slutten av 2018 og begynnelsen av 2019, kan Børresen også opplyse.

23 delstrekninger

Når det gjelder Drammen, viser Trond Solem, prosjektleder for sykkel i Buskerudbysekretariatet, til «Felles sykkelplan for Buskerudbyen», som omfatter en rekke tiltak som kan gjennomføres i perioden 2018-2023.

– Drammen har her til sammen 23 delstrekninger innenfor dette tidsrommet. Det gir en samlet strekning på 14,5 kilometer med nye og oppgradering av gamle løsninger, forteller Solem.

Planer om flere mil

Ordfører i Haugesund, Arne-Christian Mohn (Ap), forteller at det er planlagt 62,6 kilometer med sykkelvei i hovednettet for sykkel i Haugesund kommune.

– For kommende fireårsperiode er det prioritert utbygging av åtte strekninger som er ferdig regulerte/planlagte per i dag, opplyser Mohn også.

I Trondheim er det bygd 33 kilometer med nye sykkelanlegg de siste årene. Målet er ytterligere 47 kilometer med sykkelveier, primært med fortau for å skille syklende fra gående, fram mot 2025, opplyser kommunikasjonsrådgiver Hans Kringstad.

I Oslo blir det ferdigstilt om lag 10 kilometer med nye sykkelfelt bare i år.

– Neste år er planen 15 kilometer. Målet er 60 kilometer i løpet av inneværende bystyreperiode, opplyser Liv Jorun Andenes, kommunikasjonsansvarlig i sykkelprosjektet.

Søker om støtte

I november kunne VG fortelle at 144 millioner kroner som ble bevilget til bygging av sykkel- og gangveier i 2016, fortsatt sto ubrukt på Samferdselsdepartementets konto. Mye tyder på at regjeringen slipper å brenne inne med slike beløp i tiden framover.

Arne-Christian Mohn i Haugesund forteller at det for 2018 allerede er søkt om midler til både to sykkelveier, sykkelparkering ved skoler, sykkeltellere og skilting.

Roar Børresen opplyser at Stavanger har søkt om støtte fra staten til fire ulike prosjekter.

– Vi har tidligere søkt om og fått ekstra bevilgningsmidler til enkelte sykkeltiltak, opplyser Hans Kringstad i Trondheim.

– Det vil bli vurdert å søke støtte fra staten i 2018, forteller Jarle Krokeide i Tønsberg.

Mer fra Dagsavisen