Innenriks

To superhelter møtes

Malala bistås av The Urban Legend for å nå norske skoleelever.

Bilde 1 av 5

Serieskaper Josef Yohannes fra Oslo har laget en tegneseriestripe med The Urban Legend til dokumentarfilmen, «He Named Me Malala», om fredsprisvinner Malala Yousafzai. En stripe som skal brukes på skoler.

Det som startet som en idé etter en rundtur i Afrika, ble siden fanget opp av det amerikanske forlaget Arch Enemy Entertainment på bransjemessen «Comic-Con».

Nå er altså superhelten The Urban Legend en suksesshistorie. En norsk tegneserie om en litt annerledes superhelt, om læreren Malcolm T. Madiba, som ikler seg gul drakt og bekjemper onde krefter i Capital City.

LES OGSÅ: Mener i-land utøver rasisme

Superhelter

Enn så lenge er serien laget i to årganger, pensum i skolen og kommet i flere spesialutgaver om for eksempel mobbing og Ebola.

– Malala er også en superhelt på sitt vis. Hun står for veldig mye bra og jeg oppdaget stadig mer om henne da jeg gjorde research for serien. Jeg forsøkte å fange henne og det hun står for. Det er flott med to forbilder som står sammen og formidler Malalas budskap, sier Josef Yohannes.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Pensum

I 2016 skal stripen med The Urban Legend inn i norsk skole sammen med «He Named Me Malala». Filmen vises for norske elever og samtidig blir det samtaler om selve filmen og Malala. Med på laget er Josef Yohannes.

– Jeg vil reise rundt til skoler og fortelle om samarbeidet. Jeg synes dokumentaren er en veldig fin film som jeg mener mange unge i dag kan lære av, sier Yohannes.

Det var filmselskapet 20th Century Fox som tok kontakt med Yohannes og ville ha ham til å gjøre noe med Urban Legend i forbindelse med filmen «He Named Me Malala». Det endte med en stripe som følger filmens presentasjonsmateriale.

LES OGSÅ: Urban Legend til Afrika

Annerledes

Hos Fox er de veldig fornøyde med samarbeidet.

– Vi ønsket å gjøre noe annerledes ved lanseringen av «He Named Me Malala». Stripen Josef har laget har overgått alle forventninger og håpet er nå at ungdom og andre ved å lese stripen, får lyst til å lære mer om Malala, og at den bidrar til å spre oppmerksomhet rundt verdiene Malala Yousafzai og The Urban Legend står for, sier managing director Tore Fredrik Dreyer, i Fox Norge.

LES OGSÅ: Norsk superhelt ut til millioner

Yohannes har arbeidet mye med stripen.

– Jeg hadde kontakt med Fox første gang våren 2012, i forbindelse med et samarbeid rundt lanseringen av superheltfilmen «The Wolverine». De ville nå gjøre noe nyt i forbindelse med filmen om Malala, lage en stripe som formidlet et budskap og gjøre det sammen. Slik ble The Malala Fund også involvert, forklarer Josef Yohannes som nylig var i London og vant en konkurranse i entreprenørskap, Edtech, foran et internasjonalt felt.

– Målet er å bygge en digital plattform for Urban Legend, avslutter Yohannes.

Filmen om Malala er ute nå, mens Josef Yohannes vil reise til skoler på nyåret.

LES OGSÅ: Superhelt i Oslos gater

Mer fra Dagsavisen