Innenriks

Symboltung suksess

340.000 personer har sett NOAS’ kampanjefilm der kjendiser gir fra seg sine dyrebare verdisaker i solidaritet med flyktninger.

Bilde 1 av 2

I den nye kampanjefilmen til Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) donerer tre kjente nordmenn hver sin gjenstand med stor affeksjonsverdi til auksjon og oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Skuespiller Ane Dahl Torp gir fra seg det første smykket hun fikk av mannen sin, forfatter Gert Nygårdshaug gir bort en arvet klokke som har gått fra far til sønn, mens komiker og samfunnsdebattant Sigrid Bonde Tusvik gir fra seg en brosje hun fikk av sin tante.

LES OGSÅ: Strammer inn over hele Europa

Urolige for tolkningen

Tusvik sier i filmen: «Da jeg hørte om 'smykkeloven' i Danmark, tenkte jeg først og fremst at det var nesten tull.»

Likevel må kampanjen ikke forstås som en referanse til «smykkeloven», ifølge NOAS.

– Vi ønsker å bruke smykket som et symbol på å møte flyktninger med anstendighet. Vi mener at noen av forslagene regjeringen har fremmet, svekker flyktningers verdighet, og de går særlig utover kvinner og barn, sier Ann-Magrit Austenå, generalsekretær i NOAS.

– Forstår dere at man kan tolke denne kampanjen som en kommentar til «smykkeloven»?

– Ja, det forstår vi, og vi var litt urolige for det. Men vi håper at folk leser hele beskrivelsen, sier Austenå.

Ikke affeksjonsverdi

Den danske «smykkeloven» som ble vedtatt i januar, gir rett til å ta fra asylsøkere gjenstander med verdi over 10.000 kroner, men ikke gifteringer eller andre gjenstander med affeksjonsverdi, altså gjenstander det er knyttet sterke følelser og minner til.

Når NOAS omtaler kampanjen på sin nettside, nevnes både regjeringens 40 forslåtte innstrammingspunkter og «smykkeloven». «Den mye omtalte smykkeloven i Danmark har blitt et symbol for handlinger som fratar folk på flukt både verdighet og rettigheter», skriver NOAS der.

Siden filmen ble lagt ut på Facebook mandag, er den blitt sett 340.000 ganger og har fått over 4.000 «likes». Publikum oppfordres til å donere et eget smykke og fortelle historien bak det i sosiale medier under emneknaggen #etsmykkeforenflyktning.

Forfatter Gert Nygårdshaug er en av kjendisene som har gitt fra seg en kjær eiendel. Han forteller til Dagsavisen at donasjonen er et uttrykk for solidaritet med flyktningene.

– Det er politiske forslag her til lands som ikke er greie. Dette er en symbolsk handling, sier han.

– Trist klang

Mai-Brit Paulsen driver PR-byrået Something Good, som står bak kampanjen sammen med konsept- og idéutvikler Good Morning og Billy Bud filmproduksjon.

– Etter debatten rundt «smykkeloven» fikk «smykke» en trist klang. Vi ønsket å snu det til det motsatte, noe som viser støtte til mennesker på flukt. Vi bombarderes av informasjon om flyktningkrise, og mange er mettet på politiske forslag som blir drøyere og drøyere, sier hun.

– Glimrende

Berit von der Lippe, professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, mener NOAS’ kampanje er glimrende.

– Istedenfor å gå ut i lange argumentasjonsrekker om det de er imot, leker de seg med smykkebegrepet og gjør det til sitt eget. Det er rett og slett fiffig, sier hun.

– Ikke litt villedende retorikk?

– De tar jo en sjanse, men «affeksjonsverdi» kan tolkes forskjellig, og jeg synes ikke det er problematisk. Jeg tror dette kan bidra til debatten i Norge om dette temaet, sier hun.

Mer fra Dagsavisen