Innenriks

Strammer grepet om Nav

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) vil holde Nav i ørene for å sikre at IKT-moderniseringen blir vellykket.

– Gjennom en bedre og tettere oppfølging av Arbeids- og velferdsdirektoratet fra departementets side, håper jeg at vi skal få større forutsetninger for å kunne lykkes bedre med den videre IKT-moderniseringen av Nav, sier Eriksson.

Statsråden iverksetter styrket oppfølging mye på grunn av en ny rapport om IKT-moderniseringen i Nav, som ble framlagt i går. Arbeids- og velferdsdirektoratet er ledelses- og utviklingsdelen av Nav.

– Bedre planlegging

– Jeg skulle ønske at gjennomføringskraften og planleggingen av prosjektet hadde vært bedre, sier Eriksson med utgangspunkt i denne rapportens konklusjoner.

– Du kan aldri planlegge deg vekk fra enhver risiko, men det er fornuftig å planlegge godt, slik at man er sikrere på at man står på trygg grunn og har større sjanse for å lykkes, fortsetter han.

– Nav-direktør Joakim Lystad måtte gå sist fredag. Har du tillit til at den øvrige toppledelsen i Nav vil kunne fullføre IKT-moderniseringen på en vellykket måte?

– Det er ikke en enkeltstående sak som har gjort at jeg ønsker endringer i ledelsen og ny kraft og energi i Nav. Vi har igangsatt arbeidet med å få en ny permanent direktør, og så regner jeg med at også Arbeids- og velferdsdirektoratet har merket seg den endringskraften jeg er ute etter, svarer Eriksson.

– De som har formet den Nav-organisasjonen vi har i dag, sitter fortsatt i sine toppstillinger, påpekte en Nav-ansatt overfor Dagsavisen.

– Kompetanse

Ifølge konsulentselskapet Metier, som har utarbeidet den nye rapporten om IKT-moderniseringen i Nav, er det nødvendig med store endringer for at Nav skal klare å fortsette prosjektet på en vellykket måte.

– En del grunnleggende ting innenfor organisering, styring, kompetanse og virksomhetsarkitektur må på plass, understreker Svein Olaussen, direktør i Metier.

Han har ledet arbeidet med den nye rapporten på oppdrag fra Finansdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet.

– Mangler Nav den nødvendige kompetansen i dag?

– Kompetansen mangler ikke, men det vil absolutt være en fordel å gjøre et stykke arbeid og heve kvaliteten før neste del av prosjektet iverksettes, svarer Olaussen.

– Hvordan kan kvaliteten heves?

– Gjennom hardt arbeid. Det finnes ikke noen snarveier dit.

Olaussen tror Nav vil trenge minst et halvt år for å komme opp på det nødvendige nivået. Han mener derfor etaten bør vente til over sommeren 2016 med å sette i gang med IKT-moderniseringen knyttet til foreldrepenger, i stedet for å holde fast ved planen om oppstart 1. januar 2016.

Olaussen mener også at det pågående moderniseringsprosjektet bør krympes. Det vil innebære at Nav ikke får endret på så mye som ønsket, men også at Nav vil kunne klare å holde seg innenfor den opprinnelige kostnadsrammen på 3,3 milliarder kroner. Hvis Nav bare viderefører sine planer, kan det ende med en budsjettsprekk på 1,6 milliarder, ifølge Olaussen.

– Bedre for brukerne

– Jeg er veldig glad for at Metier-rapporten konkluderer med at IKT-moderniseringen må fortsette. Det er avgjørende for at brukerne i framtida skal kunne få et bedre Nav, sier Eriksson.

– Jeg er også veldig glad for at rapporten er usminket og ærlig. Den vil være en av de viktigste rapportene i mitt videre arbeid og i regjeringens beslutningsgrunnlag.

– Er du enig med Metier i at IKT-prosjektet bør krympes og at Nav bør forberede seg bedre før de fortsetter med prosjektet?

– Jeg har ikke konkludert, men rapporten vil som sagt være en veldig viktig del av beslutningsgrunnlaget, svarer Eriksson.

Han utdyper ved å sammenligne IKT-moderniseringen med det å kjøre bil.

– Når du kjører bil om høsten, det er glatt, du har ikke skiftet til vinterdekk og fartsgrensen er 90 kilometer i timen, kan det være nødvendig og lurt å senke hastigheten for at du skal få større forutsetninger for å komme deg helskinnet og trygt fram, i stedet for å havne i grøfta.

– I hvor stor grad vil en ny Nav-direktør være avgjørende for å unngå at IKT-prosjektet ender i grøfta?

– Jeg vil til enhver tid samarbeide med Arbeids- og velferdsdirektoratet og sittende leder, svarer Eriksson.

– Når er ny Nav-direktør på plass?

– Det er for tidlig å si. Vi er ute etter å finne den beste kandidaten, og det arbeidet har startet.

Mer fra Dagsavisen