Annonse
Tidligere Ap-spinndoktor Tarjei Skibrekk slipper denne uka en bok om moderne politisk kommunikasjon. Men han kan ikke love at alle som følger hans råd vil vinne valg. – Det finnes ingen veileder eller manual for å vinne valg, men det finnes noen retningslinjer og verktøy man kan bruke, sier forfatteren. FOTO: MIMSY MØLLER

– Slik vinner du valg

Mangeårig spinndoktor i Arbeiderpartiet gir ut håndbok om hvordan man vinner valg og skryter av Høyres massive framgang de siste årene.

Annonse
Innenriks

– Jeg tror forandringen i Høyre ikke hadde vært mulig med en mer vestkantorientert, klassisk høyreperson, om vi er litt fordomsfulle. Erna inkarnerer det nye Høyre. Endringen ble mulig og troverdig på grunn av henne, sier Tarjei Skirbekk.

I en årrekke jobbet Skirbekk som såkalt spinndoktor for Arbeiderpartiet, både på Stortinget og i regjering. Nå debuterer han som forfatter med «Hvordan vinne valg», ei bok om politisk kommunikasjon.

«Ernafiseringen»

I boka tar han blant annet for seg den tilsynelatende imponerende forvandlingen Høyre gikk gjennom fra det kolossale valgnederlaget i 2005 til brakseier og borgerlig flertall høsten 2013. I boka kaller han denne forandringen for «ernafiseringen» av Høyre.

Lang plan

– Det første de gjorde, var erkjennelsen av at de tapte og hadde gjort ting feil. De gjorde gode, ærlige analyser av hvorfor, og de reiste mye rundt for å forankre forståelsen av hvorfor, at det handler om politikk og kommunikasjon, ikke om personer. Så la de en lang plan for hvordan de skulle komme tilbake igjen, en dynamisk plan de fulgte hele veien til 2013, sier Skirbekk.

Ingen avsløringer

Skirbekk har arbeidet i kulissene til Arbeiderpartiet i en årrekke, men de som tror at boka inneholder forklaringer og avsløringer fra det indre livet i Norges største parti, må tro om igjen. Boka er fylt til randen med eksempler fra svensk, dansk, amerikansk og britisk politikk, men få fra hans eget parti. Grunnen er, ifølge forfatteren, at selv om han er tidligere Ap-mann ønsket han å framstå balansert.

– Jeg tror også eksemplene ville skygget for hva jeg faktisk ville fortelle med boka, nemlig hvordan politisk kommunikasjon har endret seg og er i en enorm endring som får store følger for hvordan partier utvikler politikk, organiserer seg, og formidler sitt budskap, sier Skirbekk.

Men et lite unntak gjør han. Helt til slutt i boka får vi et innblikk i hvordan Arbeiderpartiets kommunikasjonsavdeling jobbet da finanskrisen var et faktum.

– Uten håndteringen av finanskrisen hadde ikke Arbeiderpartiet vunnet valget. Det er jeg ærlig på i boka. Det var ikke nok alene, vi trengte en ting til, og det fikk vi på tampen av valget i 2009, nemlig borgerlig kaos, sier forfatteren.

Budskapet vinner valg

Når boka heter «Hvordan vinne valg» og handler om politisk kommunikasjon, må man spørre om det er innpakningen som vinner valg, og ikke politikk.

– Det er alltid budskapet og innholdet som vinner valg. For å si det billedlig, det hjelper ikke å ha blod om du ikke har blodårer. Blodet er ditt budskap, og du er nødt til å ha blodårer for å få budskapet ut. Sånn er det også i politikkens verden. Det holder ikke bare ha et godt budskap hvis ingen vet at du har et godt budskap, sier Skirbekk.

Spinndoktorene er langt mindre mystiske enn folk skal ha det til, mener Skirbekk. Jobben er enkel: Snakke opp partiets gode sider og snakke ned de dårlige.

– Det er bare én regel i spinn-verdenen, du skal aldri lyve. Det slår alltid tilbake. Så lenge du ikke gjør det er alt annet greit. Det handler rett og slett om at du vekter én side i politikken mer enn den potensielle usikkerhetssiden, for at journalister og velgere skal bli mer positive til ditt parti. Det er noe alle gjør hele tida, sier Skirbekk.

Annonse