Innenriks

Slik blir ditt nettliv i 2017

Nettroboter, sømløs kontakt med bedrifter og tjenester samt en motreaksjon til filtrert informasjon. Dette er blant trendene vi kan vente oss i våre online-liv det kommende året, ifølge ekspertene.

Bilde 1 av 5

Bruker du mye tid på Facebook, er du gamlis, skal vi tro blant annet magasinet Forbes. Såkalte millennials bruker nemlig dette sosiale mediet i mindre grad enn tidligere. Ikke at de unge skyr Facebook, 41% av dem er innom hver dag, men Facebook er betraktelig mer populært blant den eldre garde.

Mer lukkede og personlige

Mens noen tolker den statistisk sett dalende Facebook-interessen som et utslag av digital «overload», mener trendekspert Ole Petter Nyhaug det er lite som tyder på at vi i nærmeste fremtid trekker oss unna verken sosiale medier eller nettet som sådan.

– Sosiale medier er absolutt ikke mindre hot, men det er en trend mot mer lukkede og personlige medier og mer visuelle medier. De unge voksne – millennials – og ungdommen – generasjon Z – bruker i større grad Snapchat og Instagram og til dels en del av de nyere chatte-appene fremfor Facebook til å dele ting. Med Snap og de andre sosiale mediene som tar over, har de unge mer kontroll over hvem som ser hva, og det er også et mer intimt preg der fokus er på venner. For dem som ønsker å eksponere seg og få følgere, så er det Instagram og blogger som er mest aktuelt, forklarer Nyhaug, partner og kreativ leder i Opinion AS.

Blogging er imidlertid under endring, den blir mer og mer kommersiell, og de suksessrike bloggerne posisjonerer seg som tydelige «merkevarer». Fremover vil vi se at disse i stadig større grad integrerer bloggingen med sosiale medier – spesielt Instagram og til dels Snapchat – da dette gir en mer personlig connection og bygger tillit og samhørighet med følgerne.

– Blogging for «folk flest» er nesten borte, og er for dem erstattet av de nevnte sosiale mediene, legger Nyhaug til.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Chat med en «bot»

Det er nemlig nærhet og samhørighet som er nøkkelordene på teknologifronten. Og paradoksalt nok er dette ikke drevet fram av mellommenneskelige relasjoner, men av roboter som sniker seg inn i nær sagt alt vi foretar oss, og styrer i bakgrunnen. I 2017 vil vi det virkelig gå opp for oss hvor smidig og sømløs robotteknologien er blitt.

– Fordi dette integreres i tjenester vi bruker til daglig, som Facebook Messenger, blir tjenestene veldig enkle å ta i bruk, forklarer designdirektør og rådgiver inne digital strategi i Making Waves, Cathrine Movold.

Google Assistent er et tilsvarende eksempel. Disse firmaene sitter på enorme lager med informasjon om deg, som er som skapt for å brukes til slike formål.

– Dette kan endre hele vår atferd når det gjelder søk. Si du skal handle et par jeans. Du kan da rett og slett spørre Messenger om aktuelle typer, og den vil gi deg forslag til butikker, basert på data om din historikk. Deretter handler du buksa og betaler den – alt mens du er i chatten. Det skjer altså sømløst fra en og samme applikasjon uten mellommenneskelig kontakt, sier Movold.

Ekkokammer

En annen variant av teknologien vil i større grad være koblet til stedstjenester på mobilen din, slik at for eksempel butikken du handler i, kan være i direkte kontakt med deg hele tiden.

– Du kan bli gjenkjent når du ankommer butikken, om du ønsker det, for å få spesialtilbud på ting du pleier å kjøpe eller kanskje en belønning fordi du har vært innom så mange ganger siste måned. Dette kan gjøres ved bruk av såkalte beacons som snakker med mobiltelefonen din. Alt dette gjøres allerede i dag og vil bli langt mer utbredt i 2017. Remas nye kundeapp «Æ» er et eksempel, og flere vil satse på dette, legger Ole Petter Nyhaug til.

Det hele går inn i et større bilde som kalles «filter-bobler» – der man befinner seg i en slags skreddersydd opplevelsesverden. Du får for eksempel ikke de samme søkeresultatene som sidemannen når dere søker på samme begrep. Facebook-venner du er uenig med, dukker sjeldnere opp i «feeden», og du risikerer å stadig bli matet med informasjon som underbygger din virkelighetsforståelse – det såkalte ekkokammerfenomet.

Datafrykt

Dersom du føler at det begynner å bli vel mye personlig informasjon som utnyttes på måter du ikke aner, av aktører du ikke kjenner, er du ikke alene. Søkemotoren DuckDuckGo har den siste tiden opplevd et enormt oppsving i antall brukere, og ifølge blant andre teknologimagasinet TechCrunch er den i ferd med å bli en reell konkurrent til Google. Det spesielle med DuckDuckGo er at den ikke lagrer informasjon om dine søk.

Verken Movold eller Nyhaug tror imidlertid at økt bevissthet om personvern vil føre til mindre bruk av verken sosiale medier eller nettet som sådan. Selv om stadig flere gir uttrykk for et ønske om å «koble seg av», betyr ikke dette at vi faktisk gjør det.

– Vi vil nok se at det blant enkelte grupper og personer vil bli mindre bruk av for eksempel Facebook. Men det kommer stadig nye tjenester, og ikke minst mer tilgjengelig underholdning som video, Netflix, YouTube og spill, samt flere nyttetjenester, som gjør at for de fleste går vinninga opp i spinninga. Jeg tror ikke 2017 vil vise noen dramatisk nedgang, men jeg tror flere vil snakke om det, ha det som ambisjon og kanskje dreie seg noe vekk fra for eksempel bevisstløs facebooking og over på mer bevisste aktiviteter, legger Nyhaug til.

Movold ser imidlertid for seg at det økte refleksjonsnivået kan føre til nye forretningsmodeller som tilbyr å motvirke «big data»-inngripen i våre liv.

– En mulighet er at vi får nye tjenester som lar oss få et mer nøytralt nyhetsbilde også i digitale flater – der forhåndsdefinerte algoritmer som filtrerer basert på blant annet dine venner og din historikk, ikke påvirker visningene i så stor grad som i dag, sier Movold. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen