Innenriks

Rødt lys til bilkåte politikere

Stortingspolitikerne får en verbal ørefik av transportforsker. Vi må kunne forvente at de reiser kollektivt og miljøvennlig, mener han.

Bilde 1 av 3

En undersøkelse Dagsavisen har gjennomført, viser at ingen av de mange stortingspolitikerne som har bil, har snarlige planer om å kvitte seg med den.

Ni av ti representanter med bil, har fortsatt bensin- eller dieselbil.

Undersøkelsen, som Dagsavisen omtalte forleden dag, omfatter 140 av de 169 stortingsrepresentantene.

– Bør gå foran

Nå bør stortingsrepresentantene gå i seg selv, mener Tom Erik Julsrud, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt.

– Dersom de bor i Oslo, bør en kunne forvente at de benytter kollektivtilbudet, ettersom dette jo er svært godt til Stortinget, antagelig det beste i landet. Her bør stortingspolitikere gå foran og gjøre det som er nødvendig for å nå nullvekstmålet for byene, sier Julsrud.

– Hva tenker du om at ni av ti stortingspolitikere fortsatt kjører fossilbil?

– Jeg synes at vi også bør kunne forvente at våre folkevalgte er aktive i å prøve ut nye og mer miljøvennlige transportmåter, slik at de får førstehånds kjennskap til hvordan det er å benytte disse i praksis. Det kan være vanskelig å forstå hvordan elbiler, elsykler og andre nye transportformer kan bidra til radikale endringer i persontransporten, om en selv kun kjører bil, svarer Julsrud.

Dårlig tilbud for 1 av 4

Samtidig bør stortingspolitikerne legge seg i selene for å styrke kollektivtilbudet i langt større grad enn hva som nå er tilfellet, mener transportforskeren.

– Kollektivtilbudet har blitt bedre de senere år, men det er store geografiske forskjeller. Totalt sett har rundt 25 prosent av befolkningen et dårlig eller svært dårlig kollektivtilbud ved sin bolig, vurdert i forhold til avstand til nærmeste holdeplass og avgangsfrekvens, opplyser Julsrud.

– I Oslo har 96 prosent et godt eller svært godt tilbud, men i motsatt ende har 56 prosent av befolkningen i mindre tettsteder og spredtbygde strøk et dårlig eller svært dårlig tilbud. Så det er utvilsom store forbedringsmuligheter mange steder i landet, fortsetter han.

– Ikke umulig

– Er kollektivtilbudet til dels så dårlig at det er umulig å klare seg uten bil, slik flere politikere hevder overfor Dagsavisen?

– Det er vanskeligere å klare seg uten bil i distriktene, men det er likevel mange som klarer dette. Så umulig er det ikke, svarer Julsrud.

I hvor stor grad noe blir betraktet som umulig i denne sammenheng, kan også handle om holdninger til avstand.

– Mange av bilreisene som gjennomføres er korte, og om lag 25 prosent er under 3 km, noe som anses som sykkelavstand, påpeker Julsrud.

– Det er mange av disse som inngår i reisekjeder der andre reisemål inngår, for eksempel innkjøp eller levering av barn i barnehagen. Om en trekker fra reiser med leveranser, innkjøp og så videre, er det likevel mange reiser som kunne vært gjort uten bil. Cirka 20 prosent av arbeidsreisene kunne for eksempel vært gjort med sykkel. Det ville bidratt til betydelige reduksjoner i CO2-utslippene. Denne andelen vil trolig øke betraktelig etter hvert som el-sykler og el-varesykler blir mer utbredt.

Gammel vane...

– Hvorfor tviholder både politikere og folk flest på bilen?

– Det er mange grunner til at folk ikke kvitter seg med bilen, men én viktig grunn er vaner og livsstil. Vaneendringer krever ofte at det skjer noen større endringer i livsfaser eller ytre forhold, og en generell endring i livsstil. En omstilling til nye bærekraftige transportmåter krever bevissthet om å gjennomføre endringer i vaner og livstil, og stortingspolitikere er åpenbart ikke bedre enn andre, svarer Julsrud.

Blant stortingspolitikerne som omfattes av Dagsavisens undersøkelse, er det 12 prrosent som oppgir at de ikke har bil. Det avspeiler ganske godt landsgjennomsnittet, som innebærer at om én av ti bor i en husholdning uten tilgang til bil. I byene er andelen biluavhengige langt høyere.

– Det er svært mange som klarer seg uten bil i byene. I Oslo er det én av tre som bor i en husholdning der det ikke er tilgang til bil. Men her er det selvsagt også mange studenter og folk som ikke er i arbeid, opplyser Julsrud.

Dette svarer politikerne

Flere av stortingspolitikerne sier de allerede reiser miljøvennlig.

Venstres Abid Raja påpeker at bilen hans er en elbil.

– Aldri fossil igjen, sier Raja, som tilføyer at han også har to sykler.

– Jeg elsker å sykle, landevei og i marka. Jeg kunne gått mer, men bruker også mye kollektiv, fortsetter han.

SV-leder Audun Lysbakken  lover at han nå har sin siste bensinbil.

– Jeg tar buss til jobb, så bilen er lite i bruk på hverdager, sier Lysbakken.

– Jeg er på sykkel til og fra Stortinget i sommerhalvåret. Det vil si cirka 35 kilometer tur-retur alle dager med brukbart vær, forteller Frps Hans Andreas Limi.

Sverger til kollektivtrafikk

– I min hverdag tar jeg T-bane, sykkel og løper til og fra jobb, sier KrF-leder Knut Arild Hareide.

– I Oslo kjører jeg ikke bil. Da er det gange- og kollektiv hver dag, sier Aps Helga Pedersen.

– Jeg reiser mye kollektivt, spesielt med buss hjemmefra på Skedsmokorset til Oslo sentrum, forteller hennes partifelle Sverre Myrli.

– Jeg bruker ofte det gode kollektivtilbudet i Oslo, i tillegg til at jeg går mye, blant annet til og fra møter i byen, sier Høyres Kristin Vinje.

– Har tatt tog til Oslo i alle min år på Stortinget, forteller hennes partifelle Anders B. Werp.

– I det daglige bruker jeg ikke bil, den kan stå både en og to og tre uker uten å bli brukt. Jeg bruker tog fra og til Drammen og går til stasjonen, forteller Aps Lise Christofffersen.

– Bruker sykkel i Oslo by, daglig til og fra Stortinget, sier Høyres Michael Tetzschner.

Har ikke bil

SVs Heikki Eidsvoll Holmås er blant stortingsrepresentantene som ikke har bil, men som likevel har tilgang til bil.

– Jeg er medlem av bilkollektivet, forklarer han.

Holmås forteller også at han daglig sykler til Stortinget.

– Og for første gang har jeg vært vintersyklist.

Heller ikke Aps Jan Bøhler har bil.

– Jeg sykler, løper og reiser kollektivt. Det anbefales for helse og livskvalitet, sier han.

Mer fra Dagsavisen