Nyheter

Rødt løfte om grønnere by

Med valgseier til høsten vil Raymond Johansen gjøre Oslo til Europas grønneste hovedstad.

Bilde 1 av 2

– Vi er allerede Europas hurtigst voksende by. Nå bør vi også bli den grønneste, sier Aps byrådslederkandidat til Dagsavisen.

En bredt sammensatt ekspertgruppe skal hjelpe ham med å finne fram til de konkrete tiltakene som må gjennomføres for å oppfylle denne ambisjonen.

– Alarmerende

Det å gjøre Oslo til Europas grønneste hovedstad vil være et viktig bidrag for å nå målet om en global oppvarming på maksimalt 2 grader, mener Johansen.

Samtidig er det også viktig for Oslos befolkning at byen blir grønnere enn den er i dag. For eksempel er det fra flere hold påpekt at er det et skrikende behov for å gjøre noe med den dårlige luftkvaliteten.

– Alarmerende, er ordet Johansen bruker om de helse- og klimaskadelige utslippene fra veitrafikken.

I Dagsavisen 25. februar gikk han inn for en slanking av den planlagte E18-utbyggingen, blant annet for å få redusert disse utslippene. Det utspillet er blitt møtt med både ros og ris fra ulike hold, noe Dagsavisen har omtalt i flere artikler de seneste dagene.

Men også på flere andre områder enn innenfor transportsektoren, må det tas store grep for å få en mer miljø- og klimavennlig by, påpeker Johansen.

– Hvor vanskelig vil det bli for deg å gjøre Oslo til Europas grønneste by, hvis Ap vinner valget?

Les også: De grønne vil gjøre Oslo grønnere

– Politikk handler noen ganger om å ta tøffe valg. Jeg vil for eksempel ikke være fornøyd med at det bygges to-tre kilometer med gang- og sykkelveier i året, slik som nå. Hvis utbygging av gang- og sykkelveier kommer i konflikt med parkeringsplasser, må parkeringsplassene vike. Oslos innbyggere vil merke at det blir et taktskifte med oss, svarer Johansen.

Ekspertgruppen som nå skal hjelpe Johansen med å forberede et slikt grønt taktskifte ved et eventuelt maktskifte, har i snart to måneder jobbet med forslag til tiltak. Innen 22. mars skal de overlevere sine anbefalinger til byrådslederkandidaten om blant annet:

Kollektivtrafikken.

Gang- og sykkelveiene.

Luftkvaliteten.

Boligbyggingen.

Renovasjonen.

Beredskapen ved ekstremvær.

– Jeg er også veldig opptatt av å styrke tilgangen av økologiske matvarer, tilføyer Johansen.

Tapte i fjor

I fjor sommer forsøkte Oslo å bli europeisk miljøhovedstad i 2016. Selv om Oslo var beste by blant de fem finalistene i seks av 12 kategorier, valgte EU-juryen likevel Slovenias hovedstad Ljubljana.

– Vi kommer til å jobbe videre med områdene der vi ikke er gode nok, uttalte Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel, til Dagsavisen etter at nederlaget var et faktum.

Og det er nok å gripe tak i, både for henne og for Johansen. Ifølge juryen som forkastet Oslo som europeisk miljøhovedstad, er blant annet:

Luftkvaliteten for dårlig.

Vannforbruket for høyt.

Rensekapasiteten for kloakk sprengt.

Syklistenes kår for dårlige.

Ny trussel

Samtidig trues Oslo av en ny miljø- og klimatrussel, ifølge miljøorganisasjoner, forskere og enkelte partier, den nevnte utvidelsen av E18 i Vestkorridoren.

Dette veiprosjektet, som ifølge Statens vegvesen vil føre til vesentlig mer trafikk, vil torpedere Oslos planer om 50 prosent kutt i utslippene av klimagasser innen 2030, frykter Naturvernforbundets leder, Lars Haltbrekken. Han advarer også mot enda dårligere luftkvalitet, noe som kan ramme både barn, eldre og syke hardt.

Johansen nevner likevel noe annet når Dagsavisen spør ham om hva han mener er den største utfordringen for Oslo i årene framover.

– Den store befolkningsveksten er en hovedutfordring. Vi er ikke godt nok forberedt på den, og den vil kreve at vi tar noen tøffe valg, sier Johansen.

Mer fra Dagsavisen