Innenriks

Oslofjordtunnelen stengt i opptil tre uker

Vegvesenet har nå vurdert skadene. Minst 300 meter av tunnelen er helt utbrent.

Oslofjordtunnelen blir stengt i minst to til tre uker, opplyser Statens vegvesen.

– Hvis alt går etter planen, håper vi å kunne åpne tunnelen igjen om to til tre uker. Det er vår vurdering nå, etter å ha kartlagt skadeomfanget, opplyser avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen i en pressemelding.

Skadene i tunnelen er omfattende. I alt 500 meter av den drøyt sju kilometer lange tunnelen er skadd, og 300 meter er helt utbrent.

Statens vegvesen har undersøkt skadeomfanget i Oslofjordtunnelen etter brannen fredag,.

– Veibanen er ødelagt, isolasjonen har smeltet, elektriske installasjoner har brent opp, sier avdelingsdirektør i Akershus Nils Karbø i Statens vegvesen til NTB.

Vegvesenet starter reparasjonsarbeidet lørdag ettermiddag. Inntil videre vil det være omkjøring via Oslo eller ferje mellom Horten og Moss fram til tunnelen åpnes igjen.

Det var 17.50 fredag at en lastebil begynte å brenne. Nødetatene var på plass etter kort tid, og tre personer ble tatt hånd om av helsevesenet. Ingen ble alvorlig skadd.

– Vi skal avhøre lastebilsjåføren med tolk lørdag. Undersøkelser av lastebilen vil trolig bli foretatt over helgen, sier operasjonsleder Jan-André Delbeck i Øst politidistrikt til NTB lørdag morgen.

– Finner brannårsak

Havarikommisjonen opplyser til NTB lørdag morgen at de mener de trolig kommer til å finne årsaken til brannen.

– Vi har vært i tunnelen før vraket ble fjernet og har gjort observasjoner. Funnene tyder på at vi kan finne brannårsak. Vi får informasjon fra politi, brannvesenet og Statens vegvesen i løpet av dagen, og går videre med saken over helgen, sier avdelingsdirektør Rolf Mellum i Havarikommisjonens veiavdeling.

Natt til lørdag gjorde både Kripos, Havarikommisjonen og lokalt politi tekniske undersøkelser inne i tunnelen. Etter hvert startet også arbeidet med å rydde tunnelløpet for biler. I tillegg til lastebilen som brant er det store skader på en annen lastebil som sto tett inntil den.

Ofte stengt

Oslofjordtunnelen er en undersjøisk veitunnel som krysser Oslofjorden mellom Akershus og Buskerud, og er 7.306 meter lang. Tunnelen har siden åpningen vært stengt mellom 200 og 300 ganger i året.

I Nasjonal Transportplan (NTP) er det satt av 4,5 milliarder kroner til et nytt tunnelløp. Selv om prosjekteringen er kommet langt, har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) uttalt at et endelig valg av løsning ikke er tatt. Andre alternativer er stenging av Oslofjordtunnelen og isteden ny tunnel- eller bruforbindelse mellom Frogn og Røyken via Håøya. En fjordkryssing med bru kan imidlertid komme til å koste 10 milliarder kroner.

(NTB)

Mer fra Dagsavisen