- Dette er rene, skjære julekvelden for oss, sier Asle Nordbotten, leder av Trønderbanen, Rørosbanen og Meråkerbanen, til Dagsavisen.
- En elektrifisering var hva vi håpet på. Når vi også får dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal, får vi helt andre muligheter enn i dag, tilføyer han.
Reisetida mellom Trondheim og Steinkjer er i dag to timer og sju minutter. Ny reisetid blir en time og 19 minutter.
Tror på kjempevekst
Utbyggingen anslås å koste 12,6 milliarder kroner. I tillegg skal det bygges firefelts vei mellom Trondheim og Stjørdal og to- og trefelts vei mellom Stjørdal og Steinkjer. Prisen for dette veiprosjektet blir rundt 11 milliarder kroner.
Nordbotten tror likevel at trønderne vil foretrekke toget når utbyggingen er unnagjort.
- I dag frakter vi 1,2 millioner passasjerer i året. Nå får vi muligheten til å mangedoble dette antallet, sier han.
Les også: NSBs elektriske drøm
Ny bompengebruk
Samferdselsminister Marit Arnstad sier det er stort behov for å bygge ut kapasiteten på vei og bane mellom Trondheim og Steinkjer. Prognosene tilsier sterk vekst i befolkningen, spesielt mellom Trondheim og Stjørdal.
- En slik utbygging av vei og jernbane er nødvendig også for å sikre et trygt og stabilt samband nord-sør, sier Arnstad.
I august i fjor presenterte Vegvesenet og Jernbaneverket alternativer for hvordan vei og jernbane kan bygges ut i Trøndelag. Regjeringen har valgt å gå videre med det såkalte «Konsept 1». Her heter det at «bompenger kan være aktuelt for å finansiere tiltak.» Dagsavisen skrev i går at Arnstad vurderer å ta i bruk bompenger for å finansiere jernbaneprosjekter.
tor.sandberg@dagsavisen.no