Innenriks

Ny grønn gruppe inn i drivstoff-drama

Ny supergruppe skal løse den beinharde borgerlige budsjettbataljen om bilavgifter, diesel og bensin.

Av: Mats Rønning

– Arbeidsgruppen skal bidra til at vi får på bordet en meny over hva som kan bidra til det grønne skiftet. Så blir det vår jobb å bringe det inn i forhandlingene, sa finanskomiteens leder Hans Olav Syversen da det timelange første forhandlingsmøtet var over onsdag ettermiddag.

Venstres Ola Elvestuen, KrFs Kjell Ingolf Ropstad, Frps Kenneth Svendsen og Høyres Nikolai Astrup utgjør arbeidsgruppen – som mer eller mindre umiddelbart skal gå i gang med jobben.

Supergruppe 2

Som et resultat av budsjettenigheten i fjor skulle finanspolitikerne i de fire samarbeidspartiene forhandle videre om det grønne skiftet og rapporten fra Grønn skattekommisjon.

Så ble forhandlingene i mars løftet til nestlederne og det pressen omtalte som den borgerlige supergruppa. Men selv ikke da partilederne og statsministeren personlig trådte inn i samtalene tidlig i høst ble det framgang.

I stedet gjorde finansminister Siv Jensen (Frp) og statsminister Erna Solberg (H) det klart allerede uka før statsbudsjettet ble lagt fram, at regjeringen har strukket seg så langt det er mulig når det kommer til bilavgifter.

– Vi mener fortsatt det vi sa den gangen. Pakken henger sammen, gjentok Solberg i et intervju med NTB onsdag morgen.

Hun avviser også Venstres modell, der det ikke bare legges opp til dyrere drivstoff og billigere kollektivreiser, men hvor også gulrøtter som bompengekutt, redusert årsavgift for fossilbiler og økt pendlerfradrag reverseres.

Forslag

Også ved tidligere anledninger har de borgerlige forhandlerne nedsatt sidegrupper som har fått i oppgave å se på mer begrensede deler av statsbudsjettet. Det skjedde med bistandspolitikken i fjor og uførereformen året før.

– Gruppen skal kun bringe inn gode forslag, ikke komme med et forhandlet resultat, sier Syversen, som understreker at finanspolitikerne fortsatt skal ta seg av selve budsjettforhandlingene.

Fremskrittspartiets finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi sier til NTB at arbeidsgruppen først og fremst skal gå igjennom alle miljøtiltakene i budsjettet og liste opp forslag til nye grep som kan gi klimaeffekt.

– Det er ikke aktuelt å skru mer på drivstoffavgiftene, men det er en rekke andre miljø- og klimatiltak som er en del av budsjettet, sier Limi.

Må levere

Venstres finanspolitiske talsmann Terje Breivik tar regjeringspartienes ultimatum tilsynelatende med stor ro.

– Statsministeren har lovet at statsbudsjettet skal bidra til betydelige reduksjoner i innenlands klimautslipp. Vi skal hjelpe henne med å innfri det løftet, sier han.

Ved siden av diskusjonene om bilavgifter og drivstoffavgifter, er de parallelle forhandlingene om langtidsplanen for Forsvaret med på å komplisere budsjettarbeidet på Stortinget.

Planen dekker en periode på 20 år, med startskudd neste år. Derfor griper forhandlingene om langtidsplanen inn i forhandlingene om forsvarsbudsjettet for 2017.

Stortinget skal i utgangspunktet vedta hovedtallene i neste års statsbudsjett torsdag 24. november. Dersom den oppsatte datoen for finansdebatten skal overholdes, må finanskomiteen avgi sin samlede innstilling fredag 18. november. (NTB)

Mer fra Dagsavisen