Innenriks

NOAS svarer på regjeringens 15 forslag til innstramminger

Norsk Organisasjon for Asylsøkere har tatt for seg forslagene til innstramminger i norsk asylpolitikk.

1) Sikre retur av personer som søker asyl til Norge og som har hatt opphold i Russland, og gi dette arbeidet høyeste prioritet.

– Situasjonen på Norges grenseovergang ved Storskog i Finnmark er krevende, og NOAS ser behovet for å styrke apparatet og effektivisere behandlingen av søknadene til asylsøkere som kommer til Norge fra Russland. Tiltakene som gjennomføres må imidlertid være i tråd med Norges internasjonale forpliktelser, sier Mari Seilskjær, rådgiver i Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS).

LES OGSÅ: Fortsetter forlikssamtaler

2) Prioritere arbeidet med rask retur av personer som har fått avslag på søknaden, og spesielt prioritere retur av grupper der dette vil ha effekt på tilstrømningen fremover. Som en følge av dagens situasjon, er det viktig at myndighetene har nok med ressurser for å kunne drive et godt returarbeid.

– Dette er uproblematisk. I stor grad gjennomført allerede.

3) Bygge omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere i opprinnelsesland for å hindre at de sendes ut på farlige reiser.

– Dette er urealistisk. De rødgrønne prøvde i flere år å opprette et omsorgssenter i Kabul, men lyktes ikke. FNs barnekomité uttrykte da bekymring, fordi de fryktet at barna ved en retur til Afghanistan ville vært i fare. NOAS er kritisk til at regjeringen er mer opptatt av å få ned antallet mindreårige som kommer til Norge, enn å gi barn den beskyttelsen de trenger.

4) Ny vurdering av beskyttelsesbehovet innføres innen 1. januar 2016. Dersom grunnlaget for opphold kan ha falt bort som følge av forbedringer i hjemlandet, skal utlendingsmyndighetene starte med tilbakekall av oppholdstillatelsen til de som fikk opphold på slikt grunnlag.

– NOAS er svært kritisk til forslaget. En ny gjennomgang av saken etter mer enn fem (som regel seks-sju) år i Norge vil medføre lang tids usikkerhet for store grupper og hemme integreringen av mennesker som skal bli værende i Norge. Blant annet vil flyktninger som har barn etter mange år i Norge ha grunnlag for oppholdstillatelse på grunn av barnas tilknytning, slik at de uansett ikke kan sendes ut. Utryggheten tiltaket skaper vil derimot ramme mange, og de negative konsekvensene vil være store.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

5) Et lovforslag om nye midlertidige beskyttelsesformer, der oppholdstid ikke danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse. Stortinget samtykker til at departementet med en slik frist får anledning til ikke å følge normale prosedyrer for høringer.

– Regjeringen foreslår betydelige endringer, og det er viktig at konsekvensene blir godt belyst. NOAS er kritiske til en lettvint prosess uten ordentlige høringsrunder.

6) Et lovforslag om å stramme inn retten til familieinnvandring for asylsøkere og flyktninger. Proposisjonen skal inkludere, men er ikke begrenset til, innføring av underholdskrav i tilfeller hvor familielivet kan utøves i et annet land enn Norge.

– NOAS er svært kritisk til tiltak som vanskeliggjør situasjonen for personer med beskyttelsesbehov som skal bli i Norge med det formål å sende et signal for å begrense antallet asylsøkere i framtida. Allerede i dag er det lang ventetid og strenge vilkår for å få familiegjenforening, og NOAS er negative til å heve terskelen ytterligere. Usikkerhet knyttet til om familiemedlemmer vil kunne komme til Norge skaper også dårlige vilkår for integrering i Norge. NOAS mener dette er feilslått integreringspolitikk.

7) Å suspendere utlendingsforskriften § 8–2 inntil videre (15-månedersregelen).

– Uproblematisk. Dette er en formalisering av situasjonen i dag.

8) Gjennomgå norsk praksis der Norge har en annen vurdering av beskyttelsesbehovet for ulike nasjonaliteter sammenlignet med praksis i land det er naturlig å sammenligne oss med.

– NOAS er kritisk til en politikk som innebærer et kappløp mot bunnen. Norge har allerede i dag en streng asylpraksis, og vi bør iallfall ikke se etter nye områder for innstramming uten samtidig å se på hvor Norge har en strengere praksis enn sammenlignbare land, slik vi for eksempel har når det gjelder å henvise asylsøkere til internflukt i Afghanistan.

9) Sørge for at ordningene for ytelsene til asylsøkerne er minst like lave i Norge som i andre sammenliknbare land. Nivået på ytelsene til asylsøkere skal være av en slik art at Norge ikke fremstår som økonomisk attraktivt i forhold til andre europeiske land. Regjeringen bes vurdere ordninger for i størst mulig grad erstatte kontantytelser med kuponger som kan innløses i butikker for kjøp av mat og klær.

– Beboere i mottak lever allerede i dag langt under fattigdomsgrensen. Regjeringen har foreslått 20 prosent kutt i basisbeløp til beboere i mottak, som i dag er 2920 kr/mnd og som skal dekke grunnbehov. Ytterligere kutt svekker integreringen ved at mottaksbeboere brytes ned i stedet for å settes i stand til å starte en ny tilværelse i Norge. NOAS mener at kuttene er kortsiktige og samfunnsøkonomisk ukloke. NOAS er kritisk til økt bruk av kuponger og naturalytelser, og mener at regjeringen heller bør legge opp til større selvstendiggjøring og normalisering av tilværelsen for asylsøkere.

10) Igangsette et arbeid med sikte på innføring av botidskrav for mottak av kontantstøtte i løpet av våren 2016. Botidskrav vurderes innført også for andre ordninger som skatteklasse 2.

– NOAS mener at alle barn i mottak må gis rett til barnehageplass, og ikke bare 4- og 5-åringene, slik situasjonen er i dag. Vi mener at barnehagen er en viktig integreringsarena. Barnehage til barn i asylmottak er dessuten viktig fordi dette er en spesielt sårbar gruppe som trenger minst like god omsorg og oppfølging som norske barn.

11) Gjennomgå alle særordninger for flyktninger og asylsøkere i folketrygden med sikte på innstramminger i løpet av våren 2016.

– NOAS mener i utgangspunktet det er gode grunner til særordningene som er etablert. Vi er opptatt av at flyktninger og asylsøkere ikke skal bli en økonomisk underklasse i Norge.

12) Legge frem sak om å heve botidskravet for norsk statsborgerskap i løpet av våren 2016.

– Ikke noe nytt. Forslaget var på høring i vår.

14) Arbeide frem tiltak for å styrke det frivillige arbeidet med integrering og aktivitetstilbud i mottak.

– Styrking av frivilligheten er viktig, og en forutsetning for god integrering. NOAS er positive til å bruke frivillige krefter i tiltak som fremmer aktivitet i mottak, norskopplæring, praksis og arbeidstrening.

14) Sørge for at målet om å forhindre migrasjon og fremme returmuligheter for personer integreres i utenrikspolitikken. De land som mottar norsk bistand forventes å respektere forpliktelsen til å ta imot egne lands borgere.

– Vanskelig å se nå hva dette vil innebære i praksis.

15) På noe lengre sikt, igangsette et arbeid for å vurdere om internasjonale konvensjoner og fortolkningen av slike konvensjoner er tilpasset en situasjon med store migrasjonsutfordringer.

– Framstår for oss mest som et symbol-utspill. Menneskerettighetene er en pilar i norsk utenrikspolitikk og mange bestemmelser fra internasjonale konvensjoner er gjort til nasjonalt lovverk, eller til og med grunnlovsfestet. Vi ser det ikke som realistisk med en fullstendig omvending av denne kursen.

Mer fra Dagsavisen