Innenriks

NOAS-saken kan være brudd på reklameregler

Sentrale punkter i reklamebransjens Vær Varsom-plakat sier at reklame skal fremstå som reklame, og ikke villede forbrukeren. Facebook-stuntet fra Kristoffer Joner til støtte for NOAS kan være i strid med bransjens retningslinjer.

– Det er vanskelig å se at disse punktene er fulgt i denne saken, sier daglig leder Benedikte Løvdal i Kreativt Forum til VG.

Hun ser imidlertid formildende sider ved reklamebyrået Anoraks handlemåte.

– På den formildende siden skal dette ha vært en pro bono-jobb fra byråets side, og det ser ut som om dette stuntet først og fremst oppsto på bakgrunn av et personlig engasjement fra alle de involverte. Men selv om intensjonen er god, skal man være forsiktig med å lure forbrukeren, det er få som liker å bli lurt, sier Løvdal.

Torgeir Vierdal, leder i reklamebyrået Anorak, sendte tirsdag ettermiddag ut en pressemelding der han forklarte at han og Kristoffer Joner er venner.

– Gjennom samtaler oss imellom ble Kristoffer mer og mer engasjert i saken og ønsket å involvere seg. Min og Anoraks oppgave har vært å veilede Kristoffer slik at dialogen mellom NOAS og Kristoffer er åpen, tydelig og ærlig, skriver han.

– Joner-stunt ikke reklame

Forbrukerombudet mener imidlertid Kristoffer Joners skjulte kampanje for NOAS ikke er å regne som reklame.

Forbrukerombudet har fått henvendelser om saken, men vil ikke foreta seg noe, skriver DN.

– Siden dette er en innsamlingsaksjon for en veldedig organisasjon hvor man ikke skal selge noe, så gjelder ikke reglene for reklame i markedsføringsloven. Dermed faller det utenfor vårt tilsyn. Utover det har jeg ingen kommentarer, skriver fungerende forbrukerombud Bente Øverli i en SMS til avisen.

Føler seg lurt

Flere reagerer imidlertid på at et reklamebyrå sto bak da skuespiller Kristoffer Joner mandag kveld fikk god fart på SMS-kampanjen til inntekt for Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS).

Tirsdag formiddag var det samlet inn 2,6 millioner kroner til NOAS og deres rettshjelpsarbeid for asylsøkere, men nå vil mange av giverne ha pengene tilbake, skriver Aftenposten.

Facebook-siden til NOAS er det flere som sier de føler seg lurt:

«Dette er svindel – jeg vil ha pengene igjen!», «Jeg vil at dere skal gi hundrelappen min til Leger Uten Grenser», «Synd at dere må lure folk til å bidra» og «Neste gang dere ønsker penger fra meg, spør meg direkte og ikke lat som dere er noen kjendis», er blant reaksjonene.

Les også: Reklamebyrå bak Joners Listhaug-kritikk

Mandag kveld sa Austenå til Aftenposten at det er Joner selv som har tatt initiativ til kampanjen.

– Jeg synes det er et snedig grep Joner har tatt. Han gjør som Listhaug og oppfordrer leserne til å dele og like. Samtidig snur han 180 grader rundt og gjør dette til et positivt grep ved at han oppfordrer alle til å donere penger til oss, sa Austenå.

I NRK tirsdag morgen kom det imidlertid fram at det er reklamebyrået Anorak som står bak kampanjen.

Mandag kveld spurte Aftenposten flere ganger Austenå om hvilken relasjon NOAS har til Kristoffer Joner, og hun sa da at de ikke hadde noen relasjon overhodet.

Til TV 2 sier imidlertid Austenå at NOAS hele tiden har vært åpne om at Joners Facebook-innlegg var en del av en reklamekampanje for dem. (NTB)

Mer fra Dagsavisen