Innenriks

Like over nyttår kan det søkes om å teste en selvkjørende bil eller buss i trafikken

Hverdagen skal bli enklere med selvkjørende kjøretøy

Av ANB-Aslak Bodahl

Regjeringens lovforslag om utprøving av selvkjørende kjøretøy er nå vedtatt av Stortinget. Den nye loven skal etter planen tre i kraft 1. januar 2018.

– Loven er avgjørende for at vi skal være offensive i møtet med framtiden. Selvkjørende biler og busser kan gi bedre flyt i trafikken, bedre trafikksikkerhet og store gevinster for næringslivet, sier stortingsrepresentant Morten Stordalen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Viktig med sikkerhet

Før det gis anledning til å prøve ut en førerløs bil eller buss, er det flere vilkår som må oppfylles. Når den formelle tillatelsen er i orden, må søkeren sannsynliggjøre at en rekke krav til trafikksikkerhet, kjøretøykontroll og nødprosedyrer er oppfylt. Det må også være en  juridisk ansvarlig for bilen. Vedkommende vil stå ansvarlig dersom det skjer en ulykke.Aslak Bodahl

–  Det er viktig at sikkerheten er godt ivaretatt under utprøving av kjøretøy uten fører. Derfor må fabrikkene og utviklerne ha lovlig tillatelse, en type lisens, for å kunne prøve ut selvkjørende biler, busser og liknende, sier Stordalen.

Fabrikkene plikter å opplyse myndighetene om uhellshistorikken for å få en godkjenning.

Les også: I dag skal Erna og Jonas kjøre «selvkjørende» buss – midt i Oslo-rushet

På høy tid

Den nye loven åpner for at privatpersoner så vel som selskaper og kommuner kan søke om tillatelse til å prøve ut selvkjørende kjøretøy. I tillegg er loven godt egnet for fabrikker som ønsker å teste ut ny teknologi.

– Det er på høy tid at vi får på plass dette regelverket. Det er viktig for bransjen, men også for at vi skal få tilgang til nye og bedre kjøretøy i årene som kommer, påpeker Stordalen.

Til nå har lovverket, med forutsetningen om en ansvarlig fører, satt begrensninger for utprøving av selvkjørende teknologi og dermed også videre utvikling. Men etter en vellykket testperiode med førerløs buss på lukket bane utenfor Stavanger, er nå neste fase i gang.

Et selvkjørende kjøretøy innebærer at en fører kan overlate kjøringen til det tekniske systemet som automatisk fører kjøretøyet. Det kan også være et kjøretøy som er konstruert for å kjøre uten fører.

– Hovedhensikten med selvkjørende kjøretøy er effektivitet, komfort og trafikksikkerhet. Disse kjøretøyene er noe som kan brukes til samkjøring og samtidig være et godt supplement til den ordinære bilen, sier Morten Stordalen. (ANB)

Mer fra Dagsavisen