Innenriks

Lang ventetid

Skjebnen avgjøres av anbudsrunder. Monena (7 md.) og familien kjenner på frustrasjonen ved å vente langt over tida i midlertidige mottak – med knapp informasjon om framtida.

Bilde 1 av 2

Opprinnelig skulle flyktninger og asylsøkere tilbringe inntil sju dager i det midlertidige akuttmottaket ved Viken Hotell. De sju dagene er blitt til over tre uker for mange. Flere av dem er forespeilet en framtid i Norge – med jobb, bosted og trygghet.

– Det er veldig kjedelig å vente uten å vite noe. Jeg hørte fra andre før jeg kom at jeg nærmest kunne gå rett i jobb her, forteller lege Ashraf Saeed (36) fra Palestina til Moss Dagblad. Han flyktet over Storskog-grensa i Finnmark fra Russland sammen med sin syriske kone 1. november.

LES OGSÅ: UDI bryter opplæringsloven

– Vil skape oss et liv

I over tre uker har de ventet på Viken Hotell. Veien videre går enten til et transittmottak eller et permanent asylmottak. De aner ikke når.

– Vi har mange spørsmål, men synes vi får lite informasjon. Vi ønsker oss begge ut i jobb, så vi kan skape oss et liv her, forteller de.

De er ikke de eneste, ifølge hotellsjef og mottaksleder Kjell Aanerød.

– Vi får bare meldinger om at ting tar tid, forklarer han.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Selger hus og hjem

Presserådgiver Therese Bergwitz-Larsen i UDI bekrefter at akuttmottakene rundt om i landet opprinnelig var tiltenkt som oppholdssted bare for noen få dager.

– Så fortsatte strømmen av asylsøkere, og dermed er ventetida ved akuttmottakene dessverre blitt lenger. Det tar tid å få på plass de permanente mottakene vi trenger. De skal blant annet gjennom anbudskonkurranser, forklarer hun.

På Dillingøy venter også en liten syrisk-egyptisk familie på tredje uka.

– Vi har det bra her, men det er litt kjedelig. Jeg vil arbeide, forteller sykepleier Azza Ahmed (27) fra Egypt, som er kommet til Østfold sammen med sin syriske ektemann Ehab Mani (32) og den sju måneder gamle datter Monena.

– Jeg ble fortalt av Røde Kors at jeg kunne få jobb i Norge hvis jeg lærte meg språket først, forteller hun med begrensede engelskferdigheter.

Aanerød opplyser at mange er kommet med det samme motivet.

– Ganske mange søker frivillig retur fordi de ikke er i reell nød. De blir fortalt om enerom og jobb. Noen har solgt hus og hjem, og har ingenting å reise tilbake til, sier han.

For å komme den lange ventetida i møte, har mottaksledelsen økt bemanningen og startet aktiviteter.

– Jo lenger de sitter her, jo større blir frustrasjonen. Da oppstår små konflikter raskere og lettere, og derfor ser vi nå behovet for å øke bemanningen igjen, forteller Aanerød.

Mer fra Dagsavisen