Innenriks

Kundenes knusende klager

En rekke varer som selges i kjedebutikkene er bare skrot, ifølge kunder.

Bilde 1 av 6

Dette går fram av en rekke knusende kundeanmeldelser Dagsavisen har funnet på nettsidene til Clas Ohlson, Expert, Lefdal og Elkjøp.

«Ubrukelig» og «skrot» er blant karakteristikkene.

Forbrukerrådet mener kritikken må tas på alvor.

– Det er i butikkenes egen interesse å sjekke om bruker-omtalene stemmer, og om de bør selge produktet, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos.

– For de aller fleste elektronikkvarer er det fem års reklamasjonsrett, og da kan det fort bli kostbart å selge noe som raskt går i stykker, påpeker han.

Fortsetter salget

Kjedene selv tar produktslakten tilsynelatende med godt humør.

– Målet vårt er naturligvis å tilby så attraktive produkter som mulig, og vi bruker tilbakemeldingene for å optimalisere sortimentet vårt, sier Åshild Indresøvde, kommunikasjonsdirektør i Elkjøp.

Hun svarer også for Lefdal, som har samme eier som Elkjøp.

– Det er sjelden at produkter får bare fem stjerner eller bare én stjerne, sier Elizabeth Gill, markedssjef i Expert Norge.

Derfor er det ikke gitt at selv den mest ramsalte kritikk fører til at et produkt blir borte fra hyllene.

– Det jo slik at folk ikke er folk. Vi ser at noen liker en type produkter og andre en annen type produkter. Derfor fjerner vi ikke nødvendigvis et produkt på bakgrunn av noen negative kommentarer. Vi vil i tillegg vurdere salgstall forøvrig og blant annet reklamasjonsstatistikk, sier Indresøvde.

– Vi foretar oss sjelden noe før vi har fått et representativt utvalg av omtaler. Men vi følger med dersom et gjennomsnitt på produkter utvikler seg i feil retning. Omtalene brukes mot leverandører ved anledning, spesielt dersom produkter får mange negative omtaler, forteller Gill.

– Viktig verktøy

– Kundeomtalene våre er et viktig verktøy for oss. Produkter som får dårlig score gjennomgås av vår innkjøpsavdeling og det settes inn tiltak. Noen ganger kan det være nødvendig med oppdatert produktinformasjon, andre ganger forbedrer vi produktet eller tar produktet ut av sortimentet, sier kommunikasjonsrådgiver Camilla Tully hos Clas Ohlson.

– Med et sortiment på cirka 12.000 artikler er det uunngåelig at noen produkter ikke mottas like godt som vi skulle ønske, mener hun.

– Heldigvis er sortimentet hele tiden under utvikling og vi benytter tilbakemeldingene vi får til å utvikle produktene våre, tilføyer Tully.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Sjekk antall

– Brukeromtaler er personlige syn, minner Skaug Halsos i Forbrukerrådet om.

– Du bør også vurdere hvor mange stemmer et produkt har fått før du tar det i betraktning. En klage kan være et uhell, men 20 handler om en tendens. Sjekk derfor alltid hvor mange som har kommentert varen. Dess flere, dess bedre, fortsetter han.

– Hva synes Forbrukerrådet generelt om varekvaliteten?

– Forbrukerrådet er opptatt av at du skal få varer til å vare og at du skal kunne reparere gjenstander som har gått i stykker.

Dette skriver kunder

Her er noe av det kunder skriver om ulike produkter de har gitt terningkast 1

Kulegrill: – Tennvesken rant rett gjennom grillen, det begynte å brenne på balkonggulvet.

Termos: – Termosen er superfin i størrelse og fasong, men det hjelper lite da en må til naboen for å få åpnet den. Etter gjentatte forsøk på å få åpnet den, ble jeg så irritert at jeg like godt knuste hele termosen.

Robotgulvvasker: – Kjøpte i håp om å slippe gulvvask, men den har ingen opptakerfunksjon. Skitten skyves bortover gulvet, og det som ikke fester seg på kluten havner langs gulvlistene. Man må med andre ord vaske opp etter den.

Ipad: – Jeg kjøpte denne for en uke siden og har ikke engang klart å starte den.

Loddebolt: – Greit nok at den var billig, men jeg synes likevel at det skal være mulig å bruke den.

Postkasse: – Postkassen er kun 28 centimeter dyp og ubrukelig for A4. Mulig svenskene har andre formater, men denne kan kun brukes til lekepost i Norge.

Baderomsvekt (som også skal vise fettprosent, vannprosent, muskelprosent, beinprosent, BMI og anbefalt kaloriinntak): – Kroppsanalysen er en spøk. For eksempel er min totale sammensetting ifølge vekten på 111 prosent. Min benmasse viste 3,4 prosent (utrolig at jeg klarer å stå oppreist). Jeg skal også tydeligvis være litt overvektig og ha kraftig fedme på samme tid.

Babymonitor: – Volumet på foreldreenheten er så lavt at man må legge øret inntil for å høre hva som skjer. Den vil ikke ha sjans til å vekke deg om ungen skriker eller lignende.

Fiskestang: – Dette produktet er skrap.

Vannkoker: – Den er farlig. Lokket spretter opp (...), den slår seg ikke av når den koker. I tillegg spruter det vann til alle kanter.

Brødrister: – Gikk fløyten innen to dager.

Vinkelsliper: – Virket tre ganger. Brukte den på betong én gang i 20 minutter med pauser innimellom. Da brant den opp.

Dusjslange: – Dette er en helt ubrukelig dusjslange. Vannet spruter i alle retninger i koblingen ved dusjhodet.

Lommekniv: – Metallet i denne lommekniven er ikke egnet selv til spikking.

Musefelle: – Et håpløst produkt som ikke fanger mus i det hele tatt. Fellen klapper ikke alltid sammen, selv om åtet er borte, og de gangene fellen har løst ut, har den aldri fanget mus.

Myggfelle: – Jeg har hatt en slik maskin i drift i flere år uten å oppnå tilfredsstillende resultat. Maskinen markedsføres med at den ikke bare fanger mygg, men også knott. Dette er villedende markedsføring. Dette produktet burde vært trukket fra det norske markedet.

Lysbasert hårfjerningsprodukt: – Måtte levere den tilbake etter seks måneders bruk (...) uten noe resultat over hodet.

Håndstøvsuger: – Kjøpte den for cirka seks uker siden og ble skuffet for alle smulene som ligger igjen på bordet.

Vinkelsliper: – Den lyder som et verktøy på dødsleiet når jeg bruker den. Forventer at den snart vil forlate meg og vandre til de evige vinkelslipemarker.

Mer fra Dagsavisen