Innenriks

Kjøper elsykkel - blir frelst

IVRIGE: De som får seg elsykkel, sykler langt mer enn de ellers ville gjort.

Elsyklistene fyker oppover bakkene uten den minste anstrengelse, mens de passerer veltrente fartsfantomer. De som sykler elsykkel, blir fort glad i den. De både sykler oftere og drar på lengre turer enn de ellers ville gjort.

Det viser en studie utført av Tranportøkonomisk institutt. De lot et utvalg personer i Oslo og Akershus prøve elsykkel over noen uker.

- Elsykkel er enklere å bruke. Mange synes det er deilig å kunne ta seg oppover bakker uten å svette, sier Aslak Fyhri ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Momsfritak

Under Stortingets behandling av revidert statsbudsjett fredag foreslo Miljøpartiet de Grønne at det skulle være momsfritak for elsykkel. Forslaget ble bare støttet av SV og ble derfor nedstemt.

Undersøkelsen fra TØI viser at de som sykler minst, er mest interessert i å kjøpe elsykkel. Selv om de som sykler litt, er mer interessert enn dem som ikke sykler i det hele tatt. Dette er en indikasjon på at elsykkelen i liten grad vil føre til mindre vanlig sykling. I stedet henter den reisende over fra andre transportmidler.

- De som sykler mye fra før, vil ikke føle noe behov for elsykkel, sier Aslak Fyhri.

Et flertall av de spurte visste lite om elsykler. Særlig av kvinnene. For eksempel visste bare 18 prosent at motoren bare er aktivert når man tråkker pedalene rundt.

- Manglende kunnskap har en del på si for holdningen og interessen. De som vet minst, er minst interessert i å kjøpe en.

Synes det er dyrt

- Den andre viktige barrieren for å kjøpe elsykkel er prisen. Mange synes det er for dyrt. Men betalingsvilligheten øker når man først har erfart dens fordeler, sier Fyhri.

Salget av elsykler har vært dårligere i Norge enn i andre europeiske land. Man anslår at om lag én prosent av syklene som blir solgt her til lands i året er elsykler. Det selges om lag 400.000 sykler i året. Men forhandlerne melder om at elsykkel-salget er i ferd med å ta seg opp.

Mer fra Dagsavisen