Innenriks

Ikke i veien for vei

Veiprosjektene til Nye Veier AS vil medføre store klimagassutslipp. Det tar ikke klimaministeren spesielt tungt.

– Det er teknologiutvikling og drivstoff som er viktigst for utslippsreduksjoner, faktisk 90 prosent, skriver klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) i en epost til Dagsavisen.

Han henviser i den sammenheng til beregninger fra transportetatene og Miljødirektoratet.

– Selv om veibygging også isolert sett bidrar til økte utslipp, representerer det omkring 10 prosent. Det forteller at det er viktig å satse på teknologiutvikling og mer bærekraftig drivstoff, fortsetter Helgesen.

Mandag kunne Dagsavisen opplyse at Nye Veier AS er i rute med de første av i alt 18 nye veistrekninger selskapet har fått i oppdrag å bygge av regjeringen. Første delåpning av strekningen Kolomoen-Moelv på E6 gjennom Hedmark, skjer i 2019, fire år tidligere enn før planlagt, ifølge administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland.

Les også: Nye veier flere år tidligere

160.000 tonn CO2 i året

I henhold til transportetatenes innspill til Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029, som ble lagt fram i februar, vil de 18 veistrekningene til Nye Veier AS medføre økte årlige utslipp på 160.000 tonn CO2-ekvivalenter.

I «Grunnlag for klimastrategi», som også var del av det Statens vegvesen og de andre transportetatene la fram for om lag åtte måneder siden, heter det at «prosjekter som gir utslippsøkninger bør ikke gjennomføres».

Da statsråd Helgesen redegjorde for Paris-avtalen i Stortinget, tok han også for seg transportetatenes klimastrategi.

– Klimastrategien vil utgjøre et viktig bidrag i regjeringens videre arbeid med NTP, uttalte han da. Med dette som utgangspunkt ba Dagsavisen Helgesen svare på følgende spørsmål:

– Hva mener statsråden om prosjektene til Nye Veier AS?

– Jeg har ingen grunn til å tvile på transportetatenes regnestykke, selv om jeg tror de har undervurdert tempoet i elektrifiseringen av transportsektoren, begynner epostsvaret fra Helgesen.

– Det som er viktig er at vi legger til rette for en tranportsektor som samlet sett bidrar til at Norge når utslippsmålet vi får fra EU for 2030. Økt elektrifisering og bruk av biogass eller bærekraftig biodrivstoff er eksempler på tiltak som kan få ned klimagassutslippene, skriver Helgesen også.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Naivt av statsråden

– Det er naivt å tenke seg at teknologien alene skal redde oss, når vi har behov for å kutte klimagassutslipp raskt og samtidig løse lokal luftforurensning, støyplage og ta vare på verdifull natur og matjord.

Slik reagerer fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet på Helgesens uttalelser.

– Ny teknologi legitimerer ikke en politikk som gir økte utslipp og naturødeleggelser. Klimagassutslippene økte fra veitrafikken i 2015. Vi kan ikke både gi gass og trykke på bremsen samtidig, tilføyer han.

Mer fra Dagsavisen