Annonse
På spørsmål om hvem velgerne mener er best egnet som statsminister, svarer bare 23 prosent Støre i Dagbladets måling. Hele 31 prosent av alle spurte svarer at Erna Solberg er best egnet. FOTO: NTB SCANPIX

Høyres svertekampanje virker

KOMMENTAR: Erna knuser Jonas i popularitetsmåling.

Annonse
Innenriks

Søndag skjedde det igjen. En av Høyres toppfolk, kommunalminister og partinestleder Jan Tore Sanner, spilte ut «vinglekortet» mot Ap-leder Jonas Gahr Støre.

 

Sanner sa til NTB at Støre har satt ny norsk rekord i vingling. Rekorden skal ha blitt satt torsdag, da sentralbanksjef Øystein Olsen holdt sin årstale.Statsråd Sanner viste til at Støre om morgenen sa til VG at han vil bruke mer penger. Om kvelden etter sentralbanksjefens tale sa Støre at regjeringen bruker for mye oljepenger.

Nå går det faktisk an å mene flere ting om bruken av oljepenger. Som for eksempel, slik sentralbanksjefen påpekte, at regjeringen de tre siste årene har brukt mer oljepenger enn regjeringene i de ti foregående årene.

Det er nemlig ikke fornuftig å tappe oljefondet for penger, ifølge sentralbanksjef Olsen. Det går også an å mene at man bør bruke penger på kortsiktige tiltak for å holde de økonomiske hjula i gang i en nedgangstid, slik Olsen også var inne på.

Samtidig går det an å hevde at regjeringen bruker for mye penger på de gale tingene, som for eksempler på skattelettelser til de aller rikeste, slik Støre sier. Selv Sanner kan på en god dag ha to tanker i hodet samtidig.

Men saklighet var ikke Sanners ærend søndag. Med sin nedsettende omtale av Ap-leder Støre følger han opp høyresidens svertekampanje.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

For noen uker siden skrev Aftenposten at Høyre og Frp har en plan om å stemple Ap som et vingle-parti og Støre som en tåkefyrste. Avisen hadde fått det bekreftet av strateger i de to regjeringspartiene. Høyre og Frp mener å ha funnet et svakt punkt hos Ap som de vil utnytte. Høyt opp i begge partier er man enige om at det er en suksessoppskrift å stemple Ap og Støre som vinglete.

Hege Ulstein skrev i sin kommentar «Tåkebanken» i Dagsavisen forrige tirsdag at et søk på arkivtjenesten Retriever etter artikler som forbinder Støre med begrepene tåkefyrste, uklar, utydelig og vingle, viste en eksplosjonsaktig øking i løpet av fjoråret, nærmere bestemt etter Aps landsmøte. Fra 78 artikler i 2014 til 252 i løpet av 2015. Hittil i år er Støre oppe i 90 treff. Fortsetter det slik i samme tempo, vil han kunne notere seg for 732 uklare, tåkefyrste, vingle eller utydelig ved utgangen av 2016. Det vil antakelig være ny norsk rekord, skrev Ulstein. Sanner bekreftet på søndag at høyresiden jobber for ny norgesrekord.

 

Svertekampanjen virker. Dagens statsministermåling i Dagbladet viser at Støres popularitet svinner, mens Erna Solbergs popularitet øker. På spørsmål om hvem velgerne mener er best egnet som statsminister, svarer bare 23 prosent Støre.

Det er om lag 10 prosentpoeng lavere enn Aps oppslutning på meningsmålingene. Hele 31 prosent av alle spurte svarer at Erna Solberg er best til å styre landet. Det er nesten 10 prosentpoeng mer enn Høyres oppslutning på partimålingen.

I januar gikk Erna Solberg for første gang forbi Jonas Gahr Støre i popularitet. På NRKs statsministermåling fikk Erna 42,5 prosent, mens Jonas fikk 39,8 prosent. Populariteten kommer og går. Siden Jonas Gahr Støre i januar hadde større oppslutning enn Ap, tok jeg det som tegn på at Ap som falt på målingene, tok med seg Støres popularitet i fallet. Det er ikke tilfellet nå siden partiet er mer populært enn lederen.

En årsak til at Støre fortsetter å miste popularitet er at høyresidens negative valgkamp påvirker velgerne. Det er ikke bare jeg som mener at svertekampanjen virker. Statsviter Svein Erik Tuastad ved Universitetet i Stavanger sier til Dagbladet at høyresidens kommunikasjonsstrategi virker optimalt. Planen om å merke Støre som vinglete ser ut til å fungere.

LES OGSÅ: Er Frp uenig med kongen, kan vi godt få vite det nå (Irene Halvorsen)

Ap har fått et problem og en stor utfordring. Det kan ikke løses gjennom en negativ motkampanje av typen «Erna mumler». Negativ valgkamp har aldri vært Aps stil. Valg vinnes på sakene. Negative karakteristikker faller på sin egen urimelighet når politikerne står fram med egen politikk som viser forskjellen til motstanderne.

Aps problem det siste halve året er at programmet og sakene har druknet i flyktningstrømmen. Det var godt ment, og kanskje også riktig tenkt, at Støre skulle stille seg i spissen for et bredt asylforlik. Når Ap nå ser hvordan Frp med Høyre på slep misbruker forliket, må det tenkes helt nytt om det å forlike seg med sine historiske hovedmotstandere på høyresiden.

Jeg hører at det er noen i Aps stortingsgruppe som ønsker et skatteforlik med Høyre og Frp. Er det på noen områder der Ap virkelig skiller seg fra Høyre og Frp, er det på skattens område. Et skatteforlik vil utviske forskjellene mellom Ap og regjeringen og dermed frata partiet en viktig sak i valgkampen.

Det er en solid tradisjon i Arbeider­partiet for at partiet ikke går til sengs med hovedfienden. Jonas må for sin egen og partiets skyld ikke la seg friste til å gå til sengs med Erna og Siv.

LES KOMMENTAR: Det ble lett match for Listhaug

 

Annonse