Kultur

Her ber Marcus og Martinus barna løpe og kjøpe

Tenåringsidolene kan ha brutt markedsføringsloven.

Dagsavisen skrev forrige uke om kjøpsoppfordringer rettet mot barn på Marcus og Martinus' konsert i Oslo. Et opptak fra konserten bekrefter at tenåringsduoen ba det unge publikumet om å kjøpe fanprodukter.

SE VIDEO:

Forrige uke sa fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad, at de vurderte hvordan de ville ta saken videre.

– Direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn er ulovlig. Det er loven tydelig på, sa Hovde Skjelbostad. Hovde Skjelbostad refererte til Markedsføringslovens paragraf 20, som lyder «Det er forbudt å ta med i reklame direkte oppfordringer til barn om å kjøpe annonserte ytelser eller overtale foreldrene eller andre voksne til å kjøpe de annonserte ytelsene til dem.»

Espen H. Rusdal kommenterte: Marcus & Martinus er redusert til selgere av armbånd, t-skjorter og hettegensere

Dømt for «løp og kjøp»

I forkant av konserten hadde Forbrukerombudet et møte med Atomic Soul. Konsertarrangøren har tidligere fått sanksjoner for brudd på samme bestemmelse i forbindelse med markedsføringen av en Justin Bieber-konsert i 2012.

Atomic Soul felt i Markedsrådet for ulovlig markedsføring rettet mot barn på grunn av utsagn som: «Beliebers – det finnes fortsatt RIMI-kodekort igjen i mange butikker. Løp, kast deg på sykkelen eller få noen til å kjøre deg til…» og «HUSK å kjøp billett til Bieberexpressen samtidig som dere kjøper billetter via RIMI i dag». Det er fortsatt uklart om det er arrangøren eller artistene som har ansvar for eventuelle brudd på markedsføringsloven.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Marcus og Martinus ikke kommentere

Peer Osmundsvaag i Atomic Soul, som sammen med Oslo Sommertid har arrangert konserten, forteller at de har vært fullt klar over publikumsmassen, og at det var grunnen til at han tok med deler av staben opp til Forbrukerombudet.

Han ønsket at markedsføringsloven skulle gjennomsyres i alle ledd for at konserten skulle bli et supert arrangement for unge - uten kjøpepress.

– Det eneste vi ikke har kontroll på, er det artistene selv sier.

Dagsavisen har tidligere vært i kontakt med tvillingenes pressekontakt, Marte Schei i Anti, som ikke vil kommentere noe som helst før det foreligger en konklusjon fra Forbrukerombudet.

Mer fra Dagsavisen