Innenriks

Helikopterbransjen trekker et lettelsens sukk

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier nei til felles europeiske helikopterregler. – Det er meget gode nyheter, sier Roy Erling Furre i SAFE.

– Det er meget gode nyheter. Vi har vært sterkt bekymret for at dette regelverket skulle bli innført. Da hadde vi mistet kontrollen over helikoptersikkerheten, sier Roy Erling Furre, andre nestleder i YS-forbundet SAFE, til Dagsavisen.

Onsdag ble det kjent at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) likevel ikke vil innføre EUs tilleggsregler for offshore helikopteroperasjoner, HOFO, til tross for at Norge har bidratt til å utforme det.
Helikopterbransjen har lenge advart mot å innføre HOFO-regelverket. Frykten har vært at det ville gi utenlandske selskap uten kjennskap til norske forhold tilgang til markedet, og at det på sikt ville svekket sikkerheten på offshore flyginger.
– Vi frykter definitivt et nytt Turøy. Selv når Turøy-ulykken regnes med, er sikkerheten på norsk sokkel i dag i verdensklasse, sa Furre i SAFE til Dagsavisen tidligere i år.

Regjeringens beslutning er i tråd med Luftfartstilsynets anbefaling, opplyser Samferdselsdepartementet.

Faller utenfor EØS

Departementet begrunner avgjørelsen med at HOFO-forordningen faller utenfor EØS-avtalens geografiske virkeområde, og dermed ikke er EØS-relevant. De mener også Norges særegne værforhold, spesielt om vinteren, gjør at vi må ha et lokalt utformet regelverk.

– Den forferdelige helikopterstyrten ved Turøy var en tragisk påminnelse om at ulykker brått kan ramme. Jeg vet at oljemiljøet er opptatt av at sikkerhetsarbeidet videreføres med full kraft, og at alle regler og rutiner skal ta hensyn til norske forhold og den kompetansen som våre fagmiljøer har utviklet,

.

Samtidig åpner Solvik-Olsen for å ta flere elementer av det felleseuropeiske regelverket inn i norsk lov. Norge vil likevel opprettholde kravet om at Luftfartstilsynet skal være tilsynsmyndighet for alle helikopteroperatører som driver med transport til og fra den norske kontinentalsokkelen, skriver departementet i en epost til Dagsavisen.

Utdatert regelverk

Det er positivt at samferdselsministeren vil gjøre noe med det norske regelverket, mener forbundssekretær Henrik Fjeldsbø i Industri Energi.

–  Regelverket vi har i Norge i dag er på mange områder utdatert. Operasjonene følger i større grad standarder utviklet av bransjen selv, og det har fungert bra, men når vi nå ikke skal implementere HOFO-regelverket, er det riktig at vi gjør den gode praksisen og de gode sidene ved HOFO-forordningen gjeldende i norsk regelverk, sier Fjeldsbø.

Også han er glad for at Solvik-Olsen vil beholde tilsynsmyndigheten i Norge.

– Vi har aldri vært kritiske til det tekniske innholdet i HOFO-regelverket. Det vi har vært kritiske til, er hensikten bak – at det ikke skal kunne gå an å ha norske tilleggsregler og at det skal være markedsadgang for operatører fra hvilket som helst EU-land som kan operere på sokkelen uten norsk tilsyn, sier Fjeldsbø.

– Svært gledelig

Norsk Flygerforbund, som representerer helikopterpiloter som flyr offshore, er også veldig glade for avgjørelsen.

– Dette er svært gledelige nyheter, sier forbundsleder Yngve Carlsen.

Ifølge Carlsen har samarbeidet mellom aktørene i helikoptersektoren vært avgjørende for at det felleseuropeiske regelverket likevel ikke ble innført i Norge.

– Et samlet helikoptermiljø har gitt entydige faglige råd om at innføring av HOFOvil svekke flysikkerheten på norsk sokkel, sier Carlsen i en pressemelding.

– Norge har verdens beste helikoptersikkerhet, og vi er svært opptatt av at kunnskap, kompetanse og sikkerhetskultur som er bygd opp over flere tiår gjennom et sterkt trepartssamarbeid nå videreføres. Norsk Flygerforbund vil fortsette å bidra aktivt i dette arbeidet, sier han.

Mer fra Dagsavisen