Annonse
DEMONSTRERTE: F.v. Kenny Reinhold i Service- och Kommunikationsfacket, Jesper Holmgren Sveegard og Barno Jensen i Dansk Metals Maritime Afdeling og Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.

Frykter flagg-shopping til sjøs

Svenske og danske sjøfolk mener næringsministeren legger opp til et kappløp mot bunnen ved å myke opp reglene for skip som seiler under internasjonalt flagg.

Annonse
Innenriks

– Vi er redde for at rederiene vil shoppe flagg etter der konkurransevilkårene er best, på linje med det vi ser i Panama og Bahamas, sier Barno Jensen fra den danske fagforeningen Dansk Metals Maritime Afdeling.

Jensen var én av rundt 300 personer som i går hadde møtt opp foran Stortinget for å demonstrere mot at næringsminister Monica Mæland (H) har gitt Color Line grønt lys til å flagge ut sine to Kiel-ferjer. 700 norske sjøfolk står i fare for å miste jobben. I likhet med svenske og norske fagforeningskolleger, frykter Jensen at flere rederier på tvers av landegrensene vil følge Color Lines eksempel.

– For rederiene er det alltid interessant å flytte virksomheten til der vilkårene er best. Med den tradisjonen vi har for sjøfart i Norden tror vi ikke det er noe som vil skje med én gang, men vi vil ikke bevege oss i den retningen, sier Jensen.

Smitteeffekt

Som Dagsavisen tidligere har omtalt, foreslår Mæland å myke opp regelverket for skip som seiler under internasjonalt flagg. Med Mælands forslag får Color Line, som i dag er norskregistrert (NOR), tillatelse til å registrere seg i det internasjonale skipsregisteret (NIS). Dermed får rederiet også lov til å ansette utenlandsk mannskap på lokale lønnsvilkår. Forslaget er på høring, og høringsfristen går ut 3. mars.

Ifølge Arbeiderpartiet kan også DFDS sin rute Oslo-København og Fjordlines rute Stavanger-Bergen-Hirtshals med små grep flagges til det internasjonale skipsregisteret. Det samme tror både Barno Jensen og Kenny Reinhold i den svenske fagforeningen Service- och Kommunikationsfacket. De forteller at danske og svenske rederier foreløpig ikke har gitt signaler om at de ønsker å flagge ut, men er ikke i tvil om at andre selskaper vil øyne nye muligheter i NIS.

– Rederiene sitter stille og venter på det som nå skjer i Norge, men den dagen muligheten byr seg til å flagge om, vil de agere raskt. De ser at dette er en gyllen mulighet, sier Reinhold.

Reinhold forteller at den svenske regjeringen foreslo en tilsvarende regelendring som Mæland nå har lagt på bordet i 2010, men at rederiene den gang sa seg enige i å fortsette å seile under svensk flagg.

– Nå frykter vi at utviklingen i Norge vil smitte over til Sverige, sier Reinhold.

– Sosial dumping

Det samme tror forbundsleder Hans Sande i Norsk Sjøoffiserforbund.

– Regjeringene i Sverige og Danmark vil ikke sitte stille og se på at de blir utkonkurrert. Rederier hopper fra flagg til flagg. Det blir et race to the bottom. Vi så jo hva som skjedde i Østersjøen. I Skandinavia har vi fortsatt interskandinavisk konkurranse. Innfører vi internasjonale lønninger, er ikke det noe vi kan konkurrere mot, sier han.

Per dags dato er det rundt 5.000 svenske ansatte på svenske ferjer, mens det på DFDS- og Fjordline-ferjene jobber rundt 1.000 danske sjøfolk.

Heller ikke LO-leder Gerd Kristiansen tror arbeidsplasser vil bli spart.

– I første omgang er det snakk om 700 arbeidsplasser, men vi tror ikke det vil stoppe der. Dette er sosial dumping med myndighetenes velsignelse, sa Kristiansen under gårsdagens demonstrasjon.

marie.de.rosa@dagsavisen.no

Annonse