Annonse
Hydrogenbiler slipper bare ut vann, og er derfor å foretrekke framfor bensin- og dieselbiler. Om få år kan de langt mer vanlige takket være det nye nettverket av hydrogenstasjoner, håper (f. v.) Ola Elvestuen (V), Nikolai Astrup (H), Øyvind Korsberg (Frp) og Hans Fredrik Grøvan (KrF).

Fra CO2 til H2O – nå skal Norge bygges for hydrogenbiler

Neste år skal byggingen av et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner begynne.

Annonse
Innenriks

 

Det er beskjeden til Enova fra regjeringspartiene Høyre og Frp, og samarbeidspartiene Venstre og KrF, før behandlingen av energimeldingen i Stortinget mandag.

De fire partiene er samstemte om at hydrogenbilen er framtidens bil, med tanke på behovet for å redusere klimagassutslippene.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Framtidens bil

– Så langt har Oslo og Akershus vært i front i satsingen på hydrogen. Nå løfter vi dette opp til et nasjonalt nivå med et landsdekkende nettverk av hydrogenstasjoner. De skal bygges fra og med 2017, sier Ola Elvestuen (V).

– Det er av avgjørende betydning at folk føler trygghet for at de kan bruke hydrogenbilen over hele landet, sier Øyvind Korsberg (Frp).

– Enova har gjort en god jobb inn mot transportbransjen og de er de rette til å rulle ut den nødvendige infrastrukturen for hydrogen i de største byene og i korridorene mellom dem, sier Hans Fredrik Grøvan (KrF).

– Hydrogen er en del av løsningen, ikke bare for personbiler, men også for tungtransporten, busser, taxinæringen, skip og jernbane, mener Nikolai Astrup (H).

Enova er klar til å følge opp et eventuelt stortingsvedtak om hydrogen, forsikrer kommunikasjonssjef Eiliv Flakne.

– Hvis vi får en bestilling fra Stortinget om hydrogen, vil det ikke være noe problem for oss, sier Flakne.

Han påpeker at Enova allerede har bidratt med midler til etablering av flere hydrogenstasjoner.

– Har dere disponible midler til å få igangsatt bygging av hydrogenstasjoner allerede fra neste år?

– Om nødvendig disponerer vi om. Vi har en viss fleksibilitet slik at vi kan få til det, selv om utbygging av hydrogen er litt mer kostnadskrevende enn ladestasjoner for elbil, svarer Flakne.

Les også: Slik vil bilbruken endre seg

Fra 30 til 50.000

Hvor mange hydrogenstasjoner som er nødvendig og hvor de skal bygges, er ikke noe hydrogenkameratene på Stortinget har noen oppfatning av.

– Det er opp til Enova, sier Elvestuen.

– Hva slags effekt håper dere at nettverket av hydrogenstasjoner skal få?

– Målsettingen er 50.000 hydrogenbiler i løpet av ti år, svarer Elvestuen.

I dag er det cirka 30 hydrogenbiler på norske veier, ifølge Ulf Hafseld, daglig leder i selskapet Hyop, som har fem hydrogenstasjoner.

– Hvor mange hydrogenbiler må det bli for at det å drive hydrogenstasjon vil lønne seg?

– Hvis 100 biler er innom en stasjon hver dag, begynner det å ligne noe, svarer Hafseld.

Hafseld er dermed forberedt på flere år til med underskudd. Midler fra Transnova, Akershus fylkeskommune og EU har muliggjort driften så langt.

Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero, er veldig glad for satsingen på hydrogen.

– I løpet av få år bør vi komme opp i 10-20 hydrogenstasjoner, mener han.

 

Annonse