Innenriks

Foreslår momsfritak for elsykkel

STATSBUDSJETTET: Planene om billigere båtmotorer og ny taxfreekvote er «dumme og destruktive». Det er mye bedre med billigere elsykler og økt satsing på solenergi, mener Miljøpartiet De Grønne (MDG).

Under Stortingets behandling av revidert statsbudsjett i dag, vil partiet derfor foreslå at budsjettet blir endret i denne retningen.

- Fritak for moms på elsykler og økt Enova-støtte til solcellepaneler er to små og veldig effektive tiltak. Begge vil bli svært store og viktige om kort tid, men de trenger litt starthjelp, sier Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for MDG.

- Tivolipolitikk

- Hvorfor stiller dere disse forslagene opp mot regjeringens forslag om billigere båtmotorer og muligheten til å ta med seg mer vin eller øl fra taxfreeutsalgene?

- For det første fordi det alltid er lurest å fremme forslag som ikke vil koste ekstra penger. Hvis vi opprettholder båtmotoravgiften og ikke øker mulighetene for mer billig alkohol, vil vi få dekket opp kostnadene ved momsfritak på elsykler og mer støtte til solcellepaneler, starter Hansson.

- For det andre har MDG som et generelt finanspolitisk mål at de norske utgiftene og det norske forbruket ikke skal øke, fortsetter han.

- For det tredje kommer vi med to gode og konstruktive tiltak som vi finansierer ved å fjerne to veldig dumme og destruktive forslag, som jo utelukkende er tivolipolitikk og dessuten klimafiendtlige, avrunder han.

Ulikt siden 2001

Allerede 1. juli 2001 vedtok Stortinget at det skulle være momsfritak for elbiler. Slike klimavennlige nullutslippsbiler blir også billigere fordi de ikke er omfattet av engangsavgiften. Ifølge TEMPO-prosjektet har ikke minst den siste støtteordningen hatt stor betydning for at salget av elbiler har eksplodert, skrev Dagsavisen tirsdag.

I år vil det bli solgt anslagsvis 20.000 nye elbiler i Norge, tror Opplysningsrådet for veitrafikken.

Også salget av elsykler er økende, men det har på ingen måte nådd elbilnivået, opplyser Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening.

- I fjor ble det solgt om lag 4.000 elsykler i Norge. Min spådom er at det vil bli solgt 10.000 i år, sier hun.

I midten av mai antydet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at salgsøkningen kunne tilsi at det ikke var nødvendig med momsfritak for elsykler, på samme måte som for elbilene.

Tronstad er uenig.

- En fjerning av momsen vil likestille de elektriske framkomstmidlene, for mens det i dag er moms på elsykkel, er det ikke det for verken elbiler eller elmopeder. Billigere elsykler vil hjelpe dem inn i markedet og potensialet er stort. I Nederland er hver femte sykkel som selges, en elsykkel, forteller hun.

Hvis andelen hadde vært like høy her til lands, ville det ha blitt solgt 70.000 elsykler i året.

Heller ikke Rasmus Hansson vil nøye seg med å vente og se på hvordan elsykkkelsalget vil utvikle seg

- Det er ingen grunn til ikke å tråkke gassen i bånn for elsyklene nå, mener han.

I går skrev Dagsavisen at EU kan komme til å kreve at Norge innfører moms på elbiler. Det kan tilsi at et eventuelt momsfritak også for elsykler, kan bli kortvarig.

- Noen ganger er det nødvendig å si «den tid den sorg». Hva som kan komme til å skje i framtiden, skal ikke hindre oss fra å gjøre noe fornuftig i dag, er responsen fra Hansson.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen