Innenriks

Flere millioner kunder ble rammet av store problemer med nett- og mobilbank

Millioner av norske bankkunder ble fredag rammet av problemer med nett- og mobilbank. Underleverandøren Evry har nå rettet feilen.

Bilde 1 av 3

Klokken 12.15 ble feilen rettet, og driftstjenestene er i ferd med å fungere som normalt, opplyser Geir Remman i Evry til NTB.

– Når vi starter opp igjen systemene, må vi sjekke at alle tjenestene fungerer. Vi opplever tregheter, og det vil ta litt tid utover ettermiddagen før alt er oppe, sier Remman.

Evry har fått bekreftelse fra flere av bankene om at tjenestene begynner å fungere igjen.

– Det er fortsatt enkelte kunder som opplever utfordringer, men vi ser at mange tjenester er på vei opp, sier Remman.

Evry sier de beklager sterkt de ulempene feilen har skapt overfor kundene. De vil nå gjennomgå årsaksforholdene og vurdere hvilke tiltak som skal iverksettes for å hindre at slike feil skjer igjen.

Det var en feil i en sentral stormaskinkomponent som forårsaket at svært mange kunder ikke fikk tilgang til nettbank, mobil og minibanker fredag formiddag.

Skandiabanken, Handelsbanken, Sparebank 1-gruppen og Sparebanken Vest er blant bankene som ble rammet.

Handelsbanken bekrefter klokken 12.52 at feilen er rettet og at tjenester i løpet av kort tid vil fungere som normalt.

– Vi beklager sterkt at våre tjenester ikke fungerte som de skulle, og Handelsbanken ser alvorlig på hendelsen, skriver banken på Facebook.

Sparebanken 1 har fortsett tekniske problemer. Ved 13-tiden skrev de på sine facebooksider at:

«De tekniske problemene til mange banker er dessverre ikke løst ennå. Vi kan foreløpig ikke si noe om når alt er i orden, men vi jobber alt vi kan sammen med leverandør for å fikse problemene.» (NTB)

Mer fra Dagsavisen