Innenriks

Fikk 90.000 glad-sms-er fra lærer'n

«Grip elevene i å gjøre noe bra!» Det er mottoet på Haugerud skole i Oslo der lærerne sender elever og foreldre positive skrytemeldinger etter skoletid.

 

For fire år siden var Haugerud skole i Oslo en skole som slet med høyt fravær, mye skulk og mange elevkonflikter. Trenden måtte snus for skolens nær 400 elever - men hvordan?

Ett av flere virkemidler skolen bestemte seg for å ta i bruk var en regel som sa at alle lærerne på skolen hver dag skulle sende minst tre elever og deres foresatte en positiv sms om noe bra eleven hadde gjort i løpet av skoledagen.

- Meldingene kunne handle om alt fra faglig innsats i timen til hjelpsomhet eller positiv atferd overfor medelever og personale. Poenget var at vi skulle gripe elevene våre i å gjøre noe bra og gi dem direkte og umiddelbar tilbakemelding, sier assisterende rektor Håkon Madsen.

Magiske ting har skjedd.

 

Kaprer hjerter

Siden skolestart i august har de positive sms-ene blitt til mer enn 91.000 gladmeldinger. Effekten er forbløffende:

* Lærerne leter etter det beste i hver enkelt elev.

* Elevene føler seg sett. Dette gir økt trivsel, arbeidslyst og motivasjon.

* Foreldre og barn får noe positivt knyttet til skole å snakke om hjemme.

* Samarbeidet mellom skole og hjem preges i større grad av åpenhet og tillit - også i vanskelige saker.

- De gode tilbakemeldingene bygger positive relasjoner på flere plan, sier assisterende rektor Håkon Madsen.

Han forteller at resultatene fra elevundersøkelsen de siste årene viser økt trivsel, som igjen har bidratt til mindre fravær. Også foreldremøtene har fått større oppslutning.

- Sms-skolen er bare ett av flere verktøy i arbeidet med vår visjon om å vinne hjerter både blant elever, foresatte og i nærmiljøet. Det handler om å tenke skole som en del av en større helhet, mener Madsen.

Serkan Aydin er elev i klasse 10 D. Han beskriver opplevelsen av å få en positiv sms fra læreren slik:

- Det gir en skikkelig god følelse. Jeg får lyst til å gjøre flere bra ting sånn at jeg får en til. Også blir foreldrene mine glade. De sier det er flott og at jeg bør fortsette sånn, sier Aydin.

Rozerin Algunerhan i 10 C forteller at meldingene påvirker henne:

- Det føles bra at læreren legger merke til deg. En sånn melding kan forandre hele dagen. Du får mer lyst til å møte opp til neste time selv om du har en dårlig dag, sier hun.

Haugerud skole vil vinne hjerter og sender gladmeldinger fra lærerne på SMS til elevene. FOTO: HELLE GANNESTAD

 

Endrer klima

Nå vil skolebyråd i Oslo, Anniken Hauglie (H), gi alle skoler i Oslo anledning til å bruke systemet som baserer seg på en avtale med et selskap som leverer ulike kommunikasjonsløsninger.

Ikke bare kan lærerne sende meldinger effektivt til enkeltelever, klasser og foreldre. Foreldrene kan også varsle skolen om sykdom eller andre ting via et felles mobilnummer. Løsningen finner hvilke skole og klasse eleven går i og ruter til riktig lærer basert på innlagte data. Etter planen skal systemet være tilgjengelig for alle Oslo-skoler våren 2015.

- Haugerud skole har valgt en fantastisk tilnærming til sine elever, og viser til fulle hvor viktig gode relasjoner til elever og foreldre er for elevenes faglige progresjon og skolens sosiale miljø. Med sin positive innstilling og arbeidsform bidrar skolen utvilsomt til gode faglige resultater, et godt omdømme, men også til stolthet i nærmiljøet, fastslår skolebyråd Anniken Hauglie.

Psykolog og professor Willy-Tore Mørch behandler og forebygger atferdsvansker hos barn og unge, og står bak innføringen av samspillsprogrammene «De utrolige årene» i Norge. Mørch er ikke overrasket over det Haugerud skole kan vise til.

- Det de gjør er et skoleeksempel i motivering og god barneoppdragelse. Vi gjør selv bruk av samme type gladmeldinger i vårt program. Erfaringen er at det snur klima mellom skole og hjem og lærer og elev fra konfliktfylt eller nøytralt til positivt, sier Mørch.

 

Vinn-vinn-situasjon

Ifølge Mørch er hovedregelen i norsk skole at skolen først tar kontakt med foreldrene når noe er galt.

- Det som da skjer er at barnet får refs hjemme. På den måten skades relasjonen både mellom foreldre og barn, og mellom skolen og foreldrene. Neste steg er ofte at foreldrene beskylder skolen for å gjøre ting på feil måte. Diskusjonen om hvem som egentlig er skyld i det som skjer er i gang, skisserer Mørch.

- Når foreldrene isteden får en positiv sms møter de barnet med ros når det kommer hjem fra skolen. Forholdet mellom skole og hjem blir mer robust. Det gjør det også enklere å ta opp vanskelige saker. Dette er en vinn-vinn situasjon som er spesielt viktig for barn som sliter, sier atferdseksperten.

Lærer Charlotte Vår Evang mener det har gjort noe med henne å lete etter noe positivt hos alle elever:

- På sikt snur det på en måte tankegangen din. For oss lærere har dette vært en utrolig viktig bevisstgjøring, sier hun.

 

Her er noe av det lærerne skriver

«Hei Zahra! Du har vært flink til å skape et godt klassemiljø denne uken, tusen takk God helg! Mvh Siri»

«Tusen takk for juicen du la igjen til meg. Det var omtenksomt av deg! Håper du får en fin kveld, og vi sees i morgen»

«Hei. Jeg er lærer i 9D i samfunnsfag og RLE. Det har vært en veldig god start! Flinke og hyggelige elever. Gleder meg alltid til neste time! En hyggelig hilsen fra Magnus Skjelstad».»

«Hei! Bra innsats i timen i dag. Rektor skrøt av dere! Hilsen Magnus»

«Hei Rozerin. Takk for en fin time med badminton i dag. Du begynner å få dreisen på de forskjellige slagene. Ta en titt på filmen på fronter for å bli enda bedre. Ha en finfin kveld. Hilsen Even»

Mer fra Dagsavisen