Innenriks

Færre togsenger i Europa

Over hele Europa er nattogene i ferd med å forsvinne. I Norge opprettholdes tilbudet inntil videre.

Både Tyskland, Danmark, Nederland, Frankrike, Sveits og Tsjekkia får et langt dårligere nattogtilbud fra slutten av inneværende år hvis togselskapenes planlagte endringer blir gjennomført.

Dette går fram av nettsidene til Jordens Vänner, det svenske motstykket til Naturvernforbundet. De svenske naturvernerne har nå iverksatt en internasjonal e-postaksjon, i et siste forsøk på å få stanset nedleggelsen av nattogtilbudene.

En slik nedleggelse er helt uakseptabel med tanke på det store behovet for å redusere utslippene av klimagasser, mener Jordens Vänner.

- Nedleggelsen av nattogene vil føre til en større miljøbelastning på grunn av mer flytrafikk, bekrefter fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

 

Fire strekninger

I Norge kjøres det nattog på fire strekninger. Disse nattogene har sovevogner, sittevogner og kafévogn, opplyser Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB Persontog.

* De åtte første månedene i år var det 93.400 passasjerer på nattogene mellom Oslo og Bergen. Det er 3,8 prosent flere enn i samme periode i fjor.

* Også på strekningen Oslo-Trondheim har det vært en økning, på 3,3 prosent, til 85.900 passasjerer.

På de to andre strekningene har antallet passasjerer gått ned.

* Oslo-Stavanger: En nedgang på 4,5 prosent til 56.800 passasjerer.

* Trondheim-Bodø: En nedgang på 3,9 prosent til 118.000 passasjerer.

Samlet sett er det svak nedgang i det totale antallet passasjerer med nattogene. Utviklingen i trafikktallene får ingen umiddelbare konsekvenser.

- Vi har ingen konkrete planer om å legge ned nattogene. Alle nattog inngår i kjøpsavtalen vi har med staten, og den går fram til 2017, sier Lundeby.

 

Hard konkurranse

Denne kjøpsavtalen er nok en viktig grunn til at reisende i Norge fortsatt vil ha et nattogtilbud i tida framover, påpeker Schlaupitz.

- Nattogene på kontinentet får ikke statlige tilskudd. Samtidig er konkurransen med flytrafikken blitt skjerpet. Når nattogene derfor ikke lønner seg lenger, forsvinner de.

- Med tanke på nedgangen i passasjertallene for de norske nattogene i år, hva tror du om bruken av dette tilbudet i årene som kommer?

- Det er viktig at nattogtilbudet videreutvikles og gjøres mer attraktivt, med tanke på de store miljøkostnadene ved å fly i stedet. Jeg tror staten ved å bidra med litt mer penger til NSB kan bidra til dette.

- Hva synes du om dagens tilbud?

- Siden 2006 har det ikke lenger vært delekupéer. Det betyr at du slipper å dele kupeen med ukjente. Men samtidig er kapasiteten på en del høytidsdager for lav. Da er det umulig å få kjøpt plass. For NSB vil det nok ikke være bedriftsøkonomisk lønnsomt å investere i nye vogner, men de bør se på om det er mulig å øke kapasiteten på høytrafikkdagene.

Mer fra Dagsavisen