Innenriks

Én av ti blir kontaktet av PR-bransjen

Ap-politiker Marianne Aasen (Ap) takket nei til PR-byråjobb i denne omgang, men skjønner godt at bransjen søker folk med hennes kompetanse.

Bilde 1 av 4

Fortsatt er PR-bransjen interessert i å rekruttere blant de som nå forlater politikken.

Én av ti har blitt kontaktet av PR-bransjen om et jobbtilbud.

Det viser en kartlegging Dagsavisen har gjort blant de stortingsrepresentantene som ikke tar gjenvalg, og dermed uansett ikke skal tilbake til Løvebakken i høst.

– Attraktiv kompetanse

Stortingsrepresentant Marianne Aasen ble kontaktet av et PR-byrå tidlig på forsommeren i år. Men da var det allerede klart at hun skulle inn i en ny jobb som leder av Simula-skolen.

Selv om PR-jobb ikke var aktuelt for Aasen nå, skjønner hun at avtroppende stortingspolitikere er ettertraktede i PR-bransjen.

– Vi har en kompetanse og kunnskap som er attraktiv. Det forstår jeg godt. Vi kan norsk politikk, og det er en fordel for disse byråene å ansette folk som har god greie på de politiske prosessene, sier Aasen til Dagsavisen.

Å hjelpe kunder til å påvirke politikerne, er en form for tjenester som et PR-byrå kan tilby.

Kunden kan være alt fra et selskap til en organisasjon eller lokalpolitikere som vil få gjennom sin hjertesak.

– Vi møter i utgangspunktet alle som vil møte oss, men det er ikke slik at du kan kjøpe deg til innflytelse. Så naive er ikke norske politikere slik jeg kjenner mine kollegaer, sier Aasen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Tror Solberg er på tinget

Hun understreker samtidig at hun møter med en del som har mangelfull kunnskap om hvordan de best kan få gjennomslag.

– Det er for eksempel mange som kommer til Stortinget og er overrasket over at statsminister Erna Solberg (H) ikke holder til der. En hel del har ikke fulgt med i samfunnsfagstimen. Så du trenger ikke nødvendiges kjøpe deg lobbyhjelp, men det er en fordel om du har åpnet samfunnsfagboka. Da blir du kanskje lettere hørt raskere, sier Ap-politikeren.

Hemmelig

En del av de 45 avtroppende stortingspolitikerne Dagsavisen har kontaktet ønsker ikke å svare på om de har fått jobbtilbud fra PR-bransjen, mens nær halvparten kan avkrefte at de har blitt kontaktet.

Da Dagsavisen gjorde samme kartlegging i 2013 svarte én av fire at de hadde blitt tilbudt jobb i PR-bransjen.

Aasen selv synes det er uproblematisk at PR-bransjen søker etter å ansette tidligere politikere.

Men så spørs det om de trives så godt der.

– Jeg har registret at en del eks-politikere ikke trives i PR-bransjen. Å være konsulent handler jo også om å selge til kunder, og det er kanskje ikke alle like komfortable med, sier Ap-politikeren.

Mer fra Dagsavisen