Innenriks

E18-utbyggingen: Tre nye bommer

Bilistene kan snart komme til å møte enda flere bomstasjoner, ved en sammenhengende E18-utbygging.

Bilde 1 av 2

I forrige uke uttalte vegdirektør Terje Moe Gustavsen at han vil ha en sammenhengende utbygging av E18-strekningen fra Lysaker til Ramstadsletta i Akershus.

Mandag ble det kjent at også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsker en slik løsning, til tross for at dette er i strid med Oslopakke 3-avtalen. I juni i fjor ble Oslo kommune og Akershus fylkeskommune enige om at i første omgang skulle bare deler av strekningen, fra Lysaker til Strand, bli bygd.

Byrådet i Oslo feiret dette som en seier, fordi det mener en slik løsning vil forhindre vekst i biltrafikken inn til Oslo sentrum.

Tre nye bomstasjoner

Nå ligger det an til at også stortingsflertallet, inkludert Venstre og KrF, kommer til å stemme med Solvik-Olsen. Et slikt utfall av saken kan komme til å befeste Frps ry som bompengepartiet.

Utbyggingen vil nemlig i stor grad bli finansiert ved bompenger. Statens vegvesen ser for seg tre nye bomstasjoner på strekningen Solvik-Olsen nå vil bygge ut.

I fjor ble forhandlingsutvalget i Oslopakke 3 presentert for tall som tilsier takster på 10 til 20 kroner i disse bomstasjonene. For berørte bilister kan det dermed bli snakk om betydelige ekstrabeløp daglig.

Dagsavisen stilte i går spørsmål til både Vegdirektoratet, sekretariatet for Oslopakke 3 og prosjektleder for utbyggingen om hvilke konsekvenser en sammenhengende E18-utbygging vil få for bompengene. Må bilistene nå samlet sett betale mer i løpet av kortere tid? var ett av disse spørsmålene.

Ingen kunne eller ville svare.

– Vi kan dessverre ikke svare. Det foreligger et spørsmål fra Stortinget til Samferdselsdepartementet om disse forholdene. Vi holder på å svare dette ut til departementet, og saken ligger i Vegdirektoratet, skriver prosjektleder Grete Tvedt i Statens vegvesen i en epost til Dagsavisen.

Ap vil ha svar

Spørsmålet hun henviser til, er stilt av Eirik Sivertsen, transportpolitisk talsperson i Ap.

«Hvordan vil Oslopakke 3-avtalen bli påvirket av at staten bryter avtalen og hvilke konsekvenser vil det få for det framtidige Oslopakke 3-samarbeidet?» er spørsmålet han stilte Solvik-Olsen mandag.

– Det er ikke naturlig, i henhold til god forvaltningsskikk, å svare ut spørsmålene (fra Dagsavisen, journalistens anmerkning) før Samferdselsdepartementet og Stortinget har fått sine svar, skriver Tvedt i sin epost til Dagsavisen.

Ifølge vegdirektør Terje Moe Gustavsen vil man med en sammenhengende E18-utbygging unngå en ekstrakostnad på 200 millioner kroner, men samtidig må det forskutteres 600 millioner for bygging av deler av Høviktunnelen.

Eirik Sivertsen sier at Ap så langt ikke har tatt stilling til spørsmålet om en sammenhengende E18-utbygging. Ap vil konkludere «så raskt vi kan» etter at svaret på spørsmålet som Sivertsen stilte mandag, foreligger.

– Ap har vært for E18-utbyggingen, slik det har vært enighet om i Oslopakke 3, men det er også viktig at klimaforliket blir oppfylt, sier Sivertsen.

Mer fra Dagsavisen